• 02.03.17, 11:56
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Gristel Tali: 5 strateegiat tarneahela optimeerimiseks

Lehe Pruulikoja kaasomanik ja juht Gristel Tali tutvustas täna toimuval Pärnu Tarneahelakonverentsi viit strateegiat, kuidas tarneahelaid efektiivsemaks muuta.
Gristel Tali
  • Gristel Tali Foto: Urmas Kamdron
Esimene strateegia – palju tarnijaid
Sellisel juhul ostame tõenäoliselt hinda. Panema tarnijad ritta hinna alusel ja sarnaseid pakkumisi on väga palju. Jätan selle ostuspetsialisti ülesandeks, sest see on tema ülesanne leida õige asi ja see kohale organiseerida, näiteks pesuvahend. Kui mina oleks selle kauba tootja, siis mu partnerid jätaks minu ülesandeks prognoosimise. Selle strateegia puhul vastutab hankija prognoosi eest ja hangitakse standardseid tooteid.
Teine strateegia – vähe tarnijaid
See tähendab, et mul on ehk üks hea partner, kes mulle toodab. See võib olla näiteks tehnoloogiline toode. Kui igal aastal kasvan ja laienen, siis mul on üks kindel partner, kes mõtleb ka kaasa ja näiteks teeb mulle mõne roostevabast terasest eseme lahenduse. Tarnija kaasatakse selle strateegia puhul ettevõtte JIT (just in time) programmidesse. Hankija vahetus võib selle strateegia puhul olla väga kulukas ning selle partnersuhte muutmine eeldab investeeringuid.
Kolmas strateegia – vertikaalne integratsioon
Kui rääkida õlletootmisest, siis minu puhul tähendaks see, et hakkan ise poepidajaks või pubipidajaks. Või veelgi laiemalt: teen oma õllepoodide keti. Või siis vastupidi – millest õlut tehakse? Hakkan ise pärmi arendama või minust saab põllupidaja. Vertikaalne integratsioon peaks andma võimaluse suurendada äri kasumlikkust, optimeerides kõiki tarneahela lülisid. See võiks anda konkurentsieelise ja parema EBITDA. Küsimus on selles, kas ma olen võimeline selle ahela ka ära juhtima? Kas olen võimeline selle tööle panema?
Neljas strateegia – outsourcing
Teine asi, mida laialt kasutame, on outsourcing. Lihtne on väljast võtta teenuseid või asju, mida ma ise ei tee. Näiteks võetakse väljaspoolt turvateenuseid, samuti raamatupidamist. Mina võtan väljast näiteks finantsjuhtimise, laomajanduse ja transpordi. Kui me oma ettevõttega alustasime, siis tegime seda kõike ise, sest paljud partnerid meid jutule ei võtnud. Viisime oma klientidele kõik ise kohale. Kasvasime kiiresti.  
Viies strateegia – virtuaalsed ettevõtted
Näiteks Nike on näide virtuaalsest ettevõttest. Nad teevad hästi marketingi ja tootearendust ehk oma võtmetegevusi. Ülejäänu teevad partnervõrgustiku ettevõtted. Võtmeoskused või kompetentsid on need, mis teevad meie jaoks Nike’ist Nike’i. Nike ei ole tootmisettevõte, müügiettevõte ega logistikaettevõte.
Gristel Tali sõnul tuleks kõiki neid strateegiaid oma tarneahelas kombineerida. „Ei ole nii, et valin ühe ja ehitan kõik sellele ühele üles. Kui õlle tegemises puutume iga päev kokku erinevate teenuste ja materjalidega, millest teeme oma kliendi jaoks elamuse,“ märkis ta.
Neljapäeval ja reedel toimub Pärnu linnas traditsiooniline tarneahelakonverents. 

Seotud lood

Uudised
  • 27.07.17, 17:35
Maailma suurim õlletootja mängus tagasi
AB Inbevi oodatust paremad majandustulemused lubavad investoritele tugevat teist poolaastat, vahendab uudisteagentuur Bloomberg.
Uudised
  • 03.03.17, 11:35
Hele Hammer: kuidas koostöövorm VMI enda jaoks tööle panna?
Telema tegevjuht ja TTÜ rahanduse õppejõud Hele Hammer rääkis täna toimuval Pärnu tarneahelakonverentsil tarneahela läbipaistvusest ja sellest, kuidas koostöövorm VMI enda jaoks tööle panna.
Uudised
  • 02.03.17, 14:42
Niko Slavnic: ettevõtete struktuur ei saa olla enam monoliitne
Poolte ekspedeerimis- ja logistikaettevõtete jaoks on juba praegu probleem, kuidas kohaneda digitehnoloogiaga. Ettevõtete struktuur ei saa olla enam monoliitne, vaid struktureeritud inkubaatorite, riskikapitalifirmade ja idufirmadega, rääkis Inkubatsioonikeskuse IQbator asutaja, ettevõtja ja ingelinvestor Niko Slavnic täna toimuval Pärnu Tarneahelakonverentsil.
Uudised
  • 24.03.17, 08:28
Kuidas vähem raisata?
Ensto Keila tehase juht Kaarel Suuk rääkis Pärnu tarneahelakonverentsil kogemusloo ettevõtte Lean-teekonnast ja kirjeldas, mida nad raiskamise vähendamiseks täpselt teevad.
  • ST
Sisuturundus
  • 31.01.25, 12:21
25 aastat tuleohutuse eest võidelnud Firetek: Eestis on selles vallas palju ära teha
Veebruaris tähistab 25. tegevusaastat tuleohutussüsteemide projekteerija, paigaldaja ja hooldaja Firetek OÜ, kes on tuleohutussüsteeme välja töötanud ning paigaldanud väga paljudele Eesti suurematele äriobjektidele. Ühe asutaja, ettevõtte juhi Georg Kanguri sõnul on nende eesmärk viia tuleohutus uuele tasemele ja võtta eksperdina osa sellealaste seaduste ning nõuete väljatöötamisest.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Tööstusuudised esilehele