• ST
  • 15.02.18, 10:55
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Miks on hea, kui keegi kirjeldab Sinu eest ärinõuded?

Kas olete tundnud, et tarkvaras oleks vaja ühte suurt punast nuppu, mida vajutades saavad kõik maailma mured lahendatud? Tegemist on täiesti normaalse olukorraga, kuid kahjuks päriselu nii lihtne ei ole, kirjutab Columbus Eesti digitaliseerimise ekspert Marko Seier.
Columbus Eesti digitaliseerimise ekspert Marko Seier.
  • Columbus Eesti digitaliseerimise ekspert Marko Seier. Foto: Columbus Eesti
Infosüsteemide maailmas tuleb kõigepealt kirjeldada, mis on selle punase nupu taga. Selleks tuleb kirjeldada töökorraldust ehk äriprotsesse ja -nõudeid. Loodud kirjeldus on ettevõttele või teenusepakkujast arendajale sisendiks, mida temalt esimese hooga tahetakse.
Kes peaks seda tegema?
Tavaliselt on keskmise suurusega ettevõttes, kus on üks peamiselt IT-abiga tegelev töötaja, keeruline leida aega protsesside kirjeldamiseks. Loomulikult leitakse soovi korral keegi hakkaja, kes kirjutab vajadused kokku ja saadab need infosüsteemide arendajale. Keeruliseks läheb siis, kui arendaja ei saa kirjapandust aru. Heal juhul hakatakse täpsustama, aga halvemal juhul loobutakse pakkumise tegemisest. Veel halvemal juhul luuakse vale lahendus, millele kulutatakse raha, aga mis tulu ei too. Ja see omakorda jätab mulje, et IT ongi kasutu kuluartikkel.
Kuidas sellist olukorda vältida?
Üks lahendus on lasta teha nii ärianalüüs kui ka nõuete kirjeldus kogenud välisel osapoolel. Mis on selle lahenduse head küljed:
Teadmised – äriprotsesside kirjeldaja teab, kuidas kasutada tunnustatud protsesside kirjeldamise keeli nagu BPMN ja UML. Tunnustatud keelte kasutamine aitab arendajatel nõuetest ühtmoodi aru saada;Kogemus – väline osapool võib küsida esmapilgul rumalaid küsimusi, mis hiljem võivad osutuda õigeteks küsimusteks;Väline pilk – haakub mõneti eelmisega. Väline pilk võib märgata mitmeid ebaefektiivseid aspekte, millega ise juba harjutud ollakse, ja luua sisendeid mitmetele parandusettepanekutele;Ärikasu hindamine – väline hindaja oskab kogemuse pealt tuua välja võimalikku ärikasu erinevate ärinõuete osas
Loomulikult on väljast tellitud kirjeldamisel ka omad puudused:
Ei pruugi lõpuni äri tunda – selle vastu aitab kirjeldamise kogemus. Samuti saab võtta aluseks tunnustatud protsessiraamistikke nagu SCOR ja ITIL;Erinevad arendajad loevad erinevat infot välja – seda riski aitab leevendada üldtunnustatud kirjelduskeelte kasutamine;Tehakse liiga palju või liiga vähe – kirjeldatakse kas liiga agaralt ülima detailsuseni või siis liiga vähe. Esimene variant on mõnevõrra parem, kuid selle võrra on töö kallim ja ajamahukam, sest minnakse juba detailsete tarkvaranõuete kirjeldamise faasi. Teisel juhul ei pruugi hiljem tööga midagi peale hakata.
Korrektse analüüsi ja õigete ärinõuete baasil juurutatud tarkvara teenib ettevõtte huve. Kui protsesse ei kaardista, siis ka kindlasti kuhugile jõutakse, kuid kas just soovitud kohta?
Igal juhul on soovitav enne it-lahenduste juurutamist protsessid kaardistada ja nõuded kirjeldada.
Lisaks on veel omaette arutelu koht, kas kirjeldada protsesside hetkeseis (as-is) või keskenduda kohe tulevase protsessikirjelduse loomiseks (to-be). Aga sellest juba tulevikus.
Autor: Marko Seier, Columbus Eesti digitaliseerimise ekspert

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 01.02.18, 08:26
Tehisintellekt — jõukohane arenguvõimalus ka väikestele ettevõtetele?
Uber, Amazon või Google on oma innovatiivsuse ja tootearenduse poolest võrreldavad võidusõidumaailmas WRC või Vormel 1-ga, sest seal väljatöötatud uudsed lahendused jõuavad järgnevate aastate jooksul ka autode seeriatootmisesse. Just sama on tänaseks toimunud tehisintellektiga ettevõtete digitaalse innovatsiooni vallas, kirjutab Columbus Eesti digitaliseerimise ekspert Indrek Sabul.
  • ST
Sisuturundus
  • 02.03.18, 10:01
Kas teie ettevõtte juhtkond on digitaalseks teekonnaks valmis?
Ettevõtete juhtkondade kaasamist digitaliseerimises võib suuresti nimetada "viimase minuti" rapsimiseks ja tegelikult ollakse siin juba ajast maas. Enamik juhtkondi on teinud küll esimesed sammud selles suunas, kuid ainult vähesed on kogu hingega asja juures, kirjutab Columbus Eesti oma blogis.
  • ST
Sisuturundus
  • 09.02.18, 09:35
10 põhjust, miks Excel ei ole enam hea tööriist andmete talletamiseks
Microsoft Office’i erinevaid rakendusi, nende seas Excel’i tabelarvutusprogrammi mäletame ilmselt kõik ajast, mil arvutit kasutama hakkasime. See lihtsalt pidi arvutis olemas olema, sest päästis meid ruudulistest kaustikutest ja arvelauast, kirjutab Columbus Eesti palga- ja personalivaldkonna ärijuht Toomas Riismaa.
  • ST
Sisuturundus
  • 08.03.18, 11:06
Kas ja kuidas digitaliseerida kuni 10 töötajaga ettevõtet?
Paari töötajaga ettevõtte omanik ja juht Maris vaatab murelikult oma postkasti, kus seisab kliendilt tulnud kurjas toonis kiri. Kirjast selgub, et kauba tarnetähtaeg oli eile, kuid mida polnud, oli kaup. Aga samas pole Marisel aimugi kes, mida ja millal on kliendile lubanud? Mõneti tüüpiline olukord, mille kohta saab küsida - kas ja kuidas sellist olukorda saaks vältida, arutab Columbus Eesti digitaliseerimise ekspert Marko Seier.
  • ST
Sisuturundus
  • 29.10.24, 13:19
Weldman toob keevitamismaailma uued põnevad võimalused ning õppemeetodid
Kiiresti muutuvad ajad nõuavad valmisolekut kiireteks arenguteks ka ettevõtetes ning töötajate oskustes. Pidev areng ja enesetäiendus pole tänases maailmas erand, vaid argipäev. Selle eest, et püsida järjel keevitamismaailmas toimuvaga, kannab Eestis hoolt Weldman.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Tööstusuudised esilehele