Logistikauudised.ee korraldatatav Aasta Logistikategu 2023 finalistid on selgunud ning lugejate hääletus alanud! Teiste seas kandideerib ka Magnetic MRO AI-l baseeruv ostujuhtimissüsteem, mis on vähendanud ettevõttes ostujuhtimisele kuluvat aega 7 päevast 5 päevani.
Tänavusele Aasta Logistikategu 2023 konkursile esitasid ettevõtted, logistikauudised.ee lugejad ja žüriiliikmed kaheksa kandidaati, mille seast valis logistikaajakirjanikest ja Tarneahelaühing PROLOG esindajatest koosnev viieliikmeline žürii välja kolm finalisti.
Märksõnadeks valiku tegemisel oli konkursi žüriil logistikateo originaalsus ja teisalt kõlapind, ehk kuidas ühiskond ja ettevõtluskeskkond tervikuna sellest kas otseselt või kaudselt kasu saab.
Lugejad saavad oma eelistuse anda kuni
22. novembrini toimuval hääletusel, mille vorm asub allpool. Võitja ja lugejate lemmik tehakse teatavaks
28. novembril toimuval
25. Logistika Aastakonverentsil, kuhu on lisandunud mitmeid uusi osalejaid. Soodushind konverentsile kehtib kuni
17. novembrini. Tänavused Aasta Logistikateo finalistid on:
Magnetic MRO tehisintellektil baseeruv ostujuhtimine
Magnetic MRO koostöös Skyselectiga alustas oma logistikas revolutsiooni läbiviimist AI-ga juhitava ostusüsteemiga. Aastatepikkuste varude täiendamise tavadele rajatud tööriist kasutab ajaloolist nõudlust ja materjali kättesaadavust käsitlevaid andmeid. Integreeritud Magnetic ERP-süsteemi on see automatiseeritud AI ostulahendus vähendanud ostujuhtimisele kuluvat aega 7 päevast 5 päevani ning eesmärk on jõuda 4 päevani.
Süsteem kontrollib autonoomselt kõigi heakskiidetud globaalsete tarnijate varusid vastavalt seatud kriteeriumidele nagu hind, saadavus ja konsolideerimisreeglid ning hangib osad ilma probleemideta. Lisaks aitab optimeeritud tellimine vähendada materjalikulusid 5-10%. Süsteemi eelisteks on kiirem ostmine, kuluefektiivsus ja võimalus ostujuhtidel keskenduda keerukamatele ülesannetele.
Hiljutise lennukite hooldusprotsessi käigus töötles AI vähem kui 30 minutiga 65% osade tellimusi. Märkimisväärne on ka see, et 72% osadest valmistati automaatselt tellimuste jaoks ette ning need vajavad üksnes heakskiitu inimese poolt.
Ehkki tegemist on ühe ettevõtte siselogistika tõhustamisega, on see žürii hinnangul heaks eeskujuks kõikidele teistele suurematele ettevõtetele, kuidas oma ostujuhtimist automatiseerida.
Tango e-poodide pakendite ringlussüsteem
Itella Estonia ja Ringo Eco esitlesid tänavu uudset e-kaubanduse pakendite ringlussüsteemi, mille eesmärgiks on vähendada e-poodidest ostmisel tekkivate ühekordsete pakendijäätmete hulka. Süsteemiga liitunud e-kaupluste klientidel tekkis selle läbi võimalus tellida oma kaupa korduvkasutatavas pakendis ja saada pakendi tagastamise järel pandiraha tagasi.
E-kaubanduse pakendite ringlussüsteem kannab nime Tango ja selle algatajad ning edasiarendajad on Eesti üht suuremat pakiautomaatide võrgustikku Smartpost haldav logistikafirma Itella Estonia ja roheidufirma Ringo Eco, mis on edukalt käivitanud sarnase tagastussüsteemi korduvkasutavate toidunõude valdkonnas.
Pilootfaasis paigaldati Tango tagastuskastid 15 Itella Smartposti pakiautomaadi juurde üle Eesti, eesmärgiks on laiendada tagastuskastide võrgustikku kõigi 257 Smartposti pakiautomaadi kõrvale.
Žürii hinnangul on see keskkonna seisukohast vägagi tänuväärt ettevõtmine, mis puudutab pea kõiki eestlasi ja on suur samm e-kaubanduses vohava pakendiprobleemi vähendamise suunas.
Waybilleri digitaalne tarneahel viljakasvatajatele
Algsest eesmärgist muuta teraviljakasvatusega tegeleva ettevõtte Jahvataja viljavedu Kevilisse paberivabaks, kasvas välja laialdane pilvepõhine digiplatvorm, kuhu on integreeritud kogu ettevõtte laomajandus, põllupõhine mahuarvestus ning kõikide koormate kaalumine, mis annavad reaalajas infot nii raamatupidamisele arvete esitamiseks kui agronoomile saagikuse analüüsimiseks.
Tulevikuperspektiivis on süsteemiga võimalik liidestada ilmastikuandmeid, väetamis- ja külvikoguseid liidestamist ja palju muud. Sellise süsteemi välja töötamine võimaldab sisuliselt kõikidel põllumajandusettevõtetel rakendada seda süsteemi vastavalt oma spetsiifikale. Näiteks on Eestis Waybilleri külge liidestatud juba üle 100 kaalusüsteemi ja mitmeid erinevaid majandustarkvarasid.
Žürii hinnangul on see hea näide sellest, kuidas ühest koostööprojektist alguse saanud ideest on välja kasvanud platvorm, millest on võimalik kasu saada kogu Eesti põllumajandussektoril.
Lisaks finalistidele esitati tänavusele konkursile veel järgmised logistikateod:
Ridango globaalne edu - Londonis toimunud ühistranspordifoorumil Transport Ticketing Global kuulutati Eesti firma Ridango parimaks piletisüsteemi ja kontaktivaba makse arendajaks maailmas.
HHLA TK Estonia terminalis kasutusele võetud uus ro-ro laevade topeltramp, mis kiirendas oluliselt sõidukite peale ja maha laadimist ning võimaldas käivitada ühe lisareisi päevas.
MyDello korraldatud Solaride päikeseauto transport Austraaliasse ja tagasi.
Makita uus Skandinaavia keskladu ja õppekeskus Saue vallas.
Alexela Paldiskisse rajatud LNG haalamiskai.
Seotud lood
28. novembril toimub logistikasektori suursündmus "Logistika aastakonverents 2023" võtab paljude teiste teemade hulgas fookusesse ka Eesti meretööstuse arengu. Arutelus "Millist äriplaani vajab merendussektor ja milliseid tööstusharusid saame selle arengusse kaasata?" osaleb teiste seas ka laevade remondi ja ümberehitusega tegeleva SRC Groupi juhatuse esimees Hannes Lilp.
Toormete kättesaadavus tööstusele on tänases keerulises geopoliitilises olukorras keeruline. Iga suurem tööstusharu soovib kindlustada endale tugevat tarneahelat. Tehisintellekt tööstuses lubab luua jätkusuutlikuma tarneahela ja mõõta efektiivsemalt keskkonnamõju suurandmete analüüsi ning kogumise abil.
Saates "Tööstusuudised eetris" kõlab kaks ettekannet 2. novembril toimunud ostujuhtimise aastakonverentsilt, mis keskendus varudele ja tarnijasuhetele ning kandis alapealkirja „Koosolek“.
15. novembril 2023 toimunud tööstussektori konverents "Tööstuse äriplaan 2024" tõi kokku pea 150 sektori liidrit ja otsustajat, et analüüsida tööstuse olukorda ja uue aasta plaane.