Autotehase ametiühing korraldab 6. augustil
protestiaktsiooni peakonveieri seiskamise ja töötasu kahekordse vähendamise
vastu. Suuremate rahutuste korral toovad võimud linna vilunud nuiamehi.
AvtoVAZi sõltumatu ametiühing Jedinstvo (Ühtsus) teatas neljapäeval kavast korraldada Togliatti kesklinnas tuhandete osavõtjatega protestiüritus tehase juhtkonna poliitika vastu, kirjutas Kommersant. Kui peaks minema mäsuks, võidakse linna saata täiendavaid miilitsa- ja OMONi jõude, sealhulgas eriüksus Zubr. Viimane kogus kuulsust välismaa autodega kauplejate miitingu laialilöömisel eelmise aasta detsembris Vladivostokis, kui autokaupmehed protestisid nende äri lõpetanud kõrgete sisseveotollide vastu. Kohalikud võimud siiski ei usu, et kodumaise autotööstuse südames asi nii hulluks läheb.
Jedinstvo juhi Pjotr Zolotarjovi sõnul kõigutavad tehase juhtkonna viimased otsused tugevalt inimeste heaolu. Ametiühing nõuab OAO AvtoVAZ presidendi Boriss Aljošini käskkirja muutmist. Käskkiri kehtestab septembrist 20 tunnise töönädala, mis tähendab palga vähenemist keskmiselt 50%. Oblasti ametiühingute föderatsiooni juhi Jevgeni Jegorovi sõnul võib see viia sotsiaalse vapustuseni regioonis.
Linna 700 000 elanikust töötab AvtoVAZis 110 000. Tuntud Itaalia kommunisti järgi nimetatud Togliatti linn Samaara oblastis sündis 60ndate lõpul, kui sellesse kohta rajati Fiati tehnoloogial põhinev autotehas ja on sisuliselt tänini monofunktsionaalne asula.
AvtoVAZi peakonveier seisab 1. augustist 31. augustini, sest tehase ladudes on 85 000 autot. Enne kriisi oli tavaline laojääk kuni 50 000-60 000 sõidukit. Töötajad saavad augusti palgast kätte kaks kolmandikku. Ettevõtte kinnitusel aitab seiskamine vältida tehase ja selle allhankijate pankrotti, mida ainuüksi Samaara oblastis on üle 300.
Üritusest proovib poliitilist profiiti lõigata kommunistlik partei. „Inimeste nõudmised on absoluutselt õigustatud. Ka meie tahame väga vastust küsimusele, miks Lääne autofirmad jätkavad ka kriisiajal tööd ja teenimist, aga AvtoVAZis on häda majas,“ teatas partei keskkomitee töölis- ja ametiühinguliikumise osakonna juhataja Vladimir Savin.
Miitingu korraldajad avaldasid kartust, et linnavõimud ei anna selleks luba. Linnavalitsuse kinnitusel aga takistusi ei tehta, kui kõik formaalsused seadusele vastavalt korda aetakse.
Ometi liigub internetifoorumites info, et linna tuuakse siseministeeriumi eriüksusi. Linna enda OMONis on vaid 150 meest ja nemad demonstratsiooni laialiajamisest osa võtta ei kavatse. „Meie ei taha need äärmised olla,“ ütles kohaliku OMONi võitleja.
Togliatti siseasjade osakonnast kinnitati, et rahutuste puhuks on tegevuskava olemas. Autotehase kvartalis, kus elab 90% tehase töölistest, eraldataks protestijad väikeste gruppide kaupa kvartalite sisemusse ja lokaliseeritaks nii rahutused. Kohalikul OMONil oleks vaid toetav roll, pikettide laialiajamise töö jääks eriüksustele Moskvast, Uljanovskist, Saraatovist, Mordvast ja Samaarast.
Mitteametlikult kinnitati taolist plaani ka riigi siseministeeriumist. „Vladivostokis välja töötatud stiihiliste mässude mahasurumise taktika on tõestanud oma efektiivsust. Nelja lennukisse IL-86 laaditakse 400 võitlejat varustuse ja tehnikaga, nad maanduvad riigi suvalises punktis ja löövad mõne tunniga korra majja,“ rääkis ministeeriumi allikas.
AvtoVAZ ja oblastivõimud miitingut puudutavaile küsimustele sisuliselt ei vastanud.
Seotud lood
Kiiresti muutuvad ajad nõuavad valmisolekut kiireteks arenguteks ka ettevõtetes ning töötajate oskustes. Pidev areng ja enesetäiendus pole tänases maailmas erand, vaid argipäev. Selle eest, et püsida järjel keevitamismaailmas toimuvaga, kannab Eestis hoolt Weldman.