Maailma suurim konteinervedude firma Taani
A.P. Moeller-Maersk A/S müüb Loksa laevatehase, et koondada tähelepanu raskustes
Lindö tehase kasumlikkuse taastamisele Taanis Odenses.
Loksa tehase väravasse, mille Maersk ostis 1994. aastal, pannakse nüüd silt „müüa“, kirjutab Taani majanduslehe Börsen võrguväljaanne.
„See ei ole mingi saladus, et meil on rasked ajad. Seepärast jätkamegi pingutusi, et tõsta tehase tootlikkust ja konkurentsivõimet. Loksa laevatehase müük annab meile võimaluse koondada kogu tähelepanu laevaehitusele Lindös ning tütarfirma Baltija arendamisele Leedus, mis teeb sellele allhanget,“ ütles tehase tegevdirektor Finn Buus Nielsen.
"Mind ennast ei üllata see üldse," ütleb Finn Buus Nielsen, kui Äripäev müügiotsuse põhjusi küsib.
Selgub, et Loksa Laevatehase müük on vajalik, sest Taani omanik tahab keskendada tähelepanu Odenses asuva raskustes Lindö laevatehase tootlikkuse ja konkurentsivõime tõstmiseks.
"Loksa tehase müük võimaldab meil keskendada oma tähelepanu Odense tehasele,“ kordab Finn Buus Nielsen varem juba Taani ajakirjandusele öeldut.
Küsimusele, miks on otsustatud müüa kasumis tütarfirma, vastab Finn Buus Nielsen, et Loksa laevatehase toodang ei vasta enam Lindö laevatehase vajadustele.
„Selle enam kui kümne aasta jooksul, mis me oleme olnud Loksa Laevatehase omanikud, on palju muutunud,“ ütles Finn Buus Nielsen, pidades silmas nii teravnenud konkurentsi Aasia laevatootjatelt, dollari langust kui terase hinna järsku tõusu ja muutusi maailma majanduslikus konjunktuuris.
Lindö tehas orienteerib oma tootmist ümber. Kui varem toodeti konteinerlaevu – viimane 7000 TEUne alus anti Maersk Line’ile üle suve hakul – siis nüüd on plaan tootma hakata vähemalt nelja erinevat tüüpi aluseid. Praegu on tellimused ro-ro tüüpi alustele, kuivlasti alustele ja Taani mereväele, edaspidi võivad ehitamisele tulla naftaplatvorme teenindavad jm alused, selgitatakse Odensest. Loksa laevatehases valmistatud metallkonstruktsioone oli eelkõige vaja konteinerlaevade valmistamiseks
Täna on Lindö tehasel vaja rohkem seda allhanget, mida valmistab tütarettevõte Leedus. Tehast pole seal plaanis laiendada, küll aga arendada vastavalt uuele kursile, ütles Finn Buus Nielsen.
Selle aasta esimesel poolel on Maerski kontsernile üle antud kaks konteinerlaeva tellitud kuuest. Uusi tellimusi pole lisandunud. Et aga konteinerlaevade ehitamist edaspidi ei välista, jätkuks koostöö Loksa tehasega ka uue omanikuga.
Finn Buus Nielseni sõnul ei oska ta arvata, kes võiksid Loksa laevatehase ostust huvitatud olla. „Ma ei usu ka, et me enne poolt aastat võimaliku ostja leiaksime,“ ütles ta.
Finn Buus Nielsen ei taha ka spekuleerida, kui suureks loodetakse kujunevat Loksa laevatehase hinda.
Müügi korraldamiseks on Maersk palganud Danske Marketsi.
Lindö laevatehas on suurtes majanduslikes raskustes ning firmas on käivitatud range säästukava, mis viimati tõi suve hakul 10% töötajate ehk 250 inimese koondamise. Läinud aastal oli Lindö laevatehase kahjum üle 900 miljoni Taani krooni ja aasta enne seda 1,1 miljardit Taani krooni.
Lindö laevatehasel on aga A.P. Möller-Maerski kontsernis eriline ajalooline koht. Selle asutas 1918.a kontserni kõrges eas suuromaniku Maersk McKinney Mölleri isa ning aastani 2006 oli firmal vaid kaks tegevjuhti – algul isa, siis poeg. Täna 95-aastane Maersk McKinney on tehast hoidnud nagu silmatera. Tehase tulevik on aga siiski ebakindel – praegu käib Taani viimases suuri laevu valmistavas Lindö tehas võitlus ellujäämise nimel.
Seotud lood
Balti Laevaremonditehase ehk BLRT omanik
Fjodor Berman ütles, et kaalub kõiki võimalusi Loksa laevatehase
ostuks.
Septembri alguses müüki pandud Loksa
laevaehitustehas ei ole veel uut omanikku leidnud.
Kiiresti muutuvad ajad nõuavad valmisolekut kiireteks arenguteks ka ettevõtetes ning töötajate oskustes. Pidev areng ja enesetäiendus pole tänases maailmas erand, vaid argipäev. Selle eest, et püsida järjel keevitamismaailmas toimuvaga, kannab Eestis hoolt Weldman.