Paljud ettevõtted valmistavad oma tootmise tarbeks masinad – näiteks rakised või konveierid – ise, aga ka kõikidel nendel juhtudel on vaja tagada vastavus seadusandluse nõuetele ning CE-märgistus, tuletab volitatud mehaanikainsener ja koolitaja Priit Põdra.

- Masinamääruses toodud uued nõuded peegeldavad valdavalt viimaste perioodide arenguid tehnikas ja eriti infotehnoloogias, märgib Priit Põdra. Foto: Erakogu
Aasta 2023 suvel võeti Strasbourgis vastu masinadirektiivi asendav masinamäärus ehk määrus (EL) 2023/1230, mille sätteid kohaldatakse Euroopa Liidus alates 14. jaanuarist 2027. aastal. Seega oleme justkui üleminekuperioodil masinadirektiivilt masinamäärusele, mis lõpeb vähem kui kahe aasta pärast.
„Masinamääruses toodud uued nõuded peegeldavad valdavalt viimaste perioodide arenguid tehnikas ja eriti infotehnoloogias. Suuremat tähelepanu on pööratud just masina juhtimissüsteemile. Konkreetsemalt on muuhulgas toodud välja nõuded digitaalsele dokumentatsioonile, juhtimistarkvarale ning ka näiteks kasutajate vaimse tervise kaitsele. Sätestatud on ka erinõuded iseõppivate ja autonoomsete masinate vastavushindamisele ja palju muud,“ avab volitatud mehaanikainsener ja koolitaja Priit Põdra määruse sisu.
„Mitmed ettevõtted valmistavad oma tootmise tarbeks masinaid – näiteks rakiseid, täitureid, konveiereid jt – ise ja ehitavad neid ka vajadusel ümber ehk moderniseerivad neid,“ räägib Põdra ja selgitab, et tihti integreeritakse tootmisseadmed ja -masinad liiniks, mis toimib ühtse automaatse juhtimise all, aga ka kõikidel nendel juhtudel on vaja tagada vastavus seadusandluse nõuetele ning CE-märgistus.
„Masina CE-märgistamise kohustus on reeglina selle tootjal. Kaasaegne masin koosneb aga paljudest, ning tihti sisseostetud komponentidest ja alamsüsteemidest, sealhulgas ka tarkvara. Tihti kasutatakse masina loomisel või nende süsteemi integreerimisel erinevate alltöövõtjate teenuseid,“ sõnab ekspert.
Taust
„Iga masin, mis Euroopa Liidus turule lastakse, peab olema CE-märgistatud. Turule laskmine on toote esmakordne kättesaadavaks tegemine edasimüügi või kasutuse eesmärgil, kas tasu eest või tasuta. CE-märgis on visuaalne sümbol, mis indikeerib masina vastavust seadusandlusega pandud nõuetele,“ selgitab ekspert.
Need nõuded tulenevad Euroopa Liidu direktiividest ning rakenduvad nii masina ergonoomikale, mehaanilisele osale, juhtimissüsteemile, ohutusseadistele, aga ka märgistusele ja dokumentatsioonile.
„Masinadirektiiv ehk Direktiiv 2006/42/EÜ on sisult üks mahukamaid ning see on jõustatud Eestis majandus-ja kommunikatsiooniministri määrusega nr 23 aastal 2012. Masina nõuded tulenevad ka muudest Euroopa Liidu õigusaktidest, näiteks Madalpingedirektiiv 2014/35/EL, ATEX direktiiv 2014/34/EL jt,“ ütleb Põdra.
Tulekul koolitus! 5. juunil 2025 toimub Äripäeva Akadeemias Priit Põdra koolitus “Masinate CE-märgistamise alused”. Päevakava ja registreerimise leiab
SIIT.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Oktoobris toimub koolitus “
Masinate CE-märgistamise alused", kus räägitakse põhjalikult CE-märgistuse reeglitest ja eesmärkidest ning antakse juhiseid, kuidas saavutada vastavus kehtivatele standarditele.
Tööstussektor on pidevas muutumises, nõudes uuendusmeelsust ja tõhusust aasta läbi. Praegu on hea aeg investeerida oma süsteemide arendamisse, et olla valmis eelseisvateks väljakutseteks. Tulemas on kaks asjakohast koolitust, mis on mõeldud oskuste arendamiseks ja ettevõtte kasvu parandamiseks.
Astro Baltics on juba alates 1998. aastast aidanud kaasa tuhandete ettevõtete kasvatamisele paindlike ja tõhusate IT-lahenduste abil. NOOM majandustarkvara on abimeheks nii alustavas ettevõttes kui ka suures tööstuses, kus kõik lahendused just konkreetse ettevõtte äriloogika ning vajaduste järgi paika seadistatakse.