Hääletusega Euroopa Liidu energeetikanõukogus said maakasutuse ja metsanduse ehk LULUCFi ning jõupingutuste jagamise sektorite kliimaeesmärgid ja sisepõlemismootoriga autode keeld lõplikult kokku lepitud. Vastuvõtmist ootavad veel vaid ELi kasvuhoonegaaside lubatud heitkoguse ühikutega kauplemise süsteemi muudatused.
- Eesti kasvuhoonegaaside heitkoguste vähendamisel leevendust ei saanud. Foto: Toomas Kelt
Keskkonnaminister Madis Kallase sõnul on uute eesmärkide täitmine suur väljakutse ning panust oodatakse kõigilt sektoritelt. „Meil on viimane aeg vähendada kasvuhoonegaaside heidet ja viia ellu muutused, mis on kliimamuutuste leevendamiseks vajalikud. Tehnoloogiad ja lahendused, mida kasutatakse 2050. aastal kliimaneutraalses majanduses, on suuresti täna juba olemas – need tuleb lihtsalt laiemalt kasutusse võtta. Eesmärkide täitmisel püüame lähtuda ka sellest, millised on eri sektorite võimalused kasvuhoonegaaside heitkoguseid vähendada,“ ütles Kallas.
Seotud lood
2021. aastal kasvasid Eesti kasvuhoonegaaside heitkogused pea kõigis valdkondades, selgub äsja Euroopa Komisjonile esitatud aruandest.
Euroopa Komisjoni biomajanduse strateegia järgi tuleb jõuliselt arendada biotoodete tootmist ja seeläbi soodustada fossiilselt toormet üleminekut. Komisjoni strateegias on nimetatud eesmärk luua 2030. aastaks juurde ligi 300 uut biotootmise tehast.
Kasvuhoonegaaside heite vähendamise võimalusi tuleb otsida kõigis sektorites ning kokkuvõttes peame siin leidma tasakaalukoha, sel moel et leevendaksime kliimamuutusi, säiliks ettevõtete konkurentsivõime ja tagatud oleks toidujulgeolek. Nii saab lühidalt kokku võtta riigi vastuskirja 11 organisatsiooni pöördumisele, kus nad leidsid, et maakasutuse ja metsanduse sektori (LULUCF) eesmärkide täitmine käib Eestile üle jõu ning paneb löögi alla ettevõtluse maakohtades.