• 13.03.19, 16:11
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Éolane kolis tehase ümber tootmist katkestamata

Elektroonikatootja Éolane kolis tehase ühest hoonest teise ilma, et tootmine oleks katkenud. Kuidas see õnnestus, rääkis Kinnisvarauudistele Éolane Tallinn juhatuse liige Tuuli Tromp.
Éolane kolis tehase ümber tootmist katkestamata
  • Foto: Éolane Tallinn
Miks oli vaja kolida?
Meie käive kasvas viimase kolme aastaga enam kui kaks korda, oleme saanud mitmeid uusi kliente ja tellimusi auto- ja telekomitööstusest, edasi kasvamiseks vajasime suuremat tehast, mis vastab meie vajadustele. Mõte kolida küpses mitu aastat, 2016 hakkasime selle nimel tegutsema.
Teadupärast on Éolane elektroonikatootmisettevõtte Elcoteq järglane ja tehasehoone, kus seni tegutsesime, oligi pärit ajast, kui Elcoteq Eestis tegutses. See ehitis oli rajatud suure ettevõtte jaoks, meie olime Éolane algusaegadel üsna väikesed. Sellepärast tegutsesime vaid hoone ühes osas, ülejäänud pinnal tegutses veel teisi rentnikke. Ka logistiliselt polnud töökorraldus parim, kontor asus ühel korrusel, tootmine hoopis mujal, meie ruumid olid tehase kaugemas otsas ja sinna jõudmiseks pidi läbima pika teekonna. Hoone oli ka tehniliselt vananenud ja energia- ning hoolduskulud suured.
Nüüd on meil aadressil Pererburi tee 49b täpselt meie vajadustele ehitatud uus tehas. Saame jätkuvalt kasvada, oleme plaaninud laieneda kolmes etapis. See tähendab, et hetkel ehk esimeses etapis kasutame oma uuest hoonest 7643 ruutmeetris pinda, 3 aasta pärast laieneme järgmisele 1746 ruutmeetrile ja sealt mõned aastad hiljem omakorda sama suurele pinnale. Kuni me kogu hoone ruumi ei kasuta, otsib majaomanik sinna ajutiselt teised rentnikud.
Kui kolimisvajadus sai selgeks, siis kuidas toimus sobiva krundi leidmine? Kas kaalumisel olid ka juba olemasolevad tööstushooned või tahtsite kindlasti uut?
Me kaardistasime kõik võimalused. Juba varem valmisehitatud tehase uuendamine ja ümberehitamine on reeglina mõttetult kallis. Me ei tahtnud kolida ka kuhugi linnast välja heinamaa peale, kuhu oleks töötajatel väga raske tööle käima hakata.
Lõpuks osutus valituks seesama koht, mis on vaid kahe kilomeetri kaugusel meie eelmisest tehasest. Nüüd on asukoht isegi parem, kesklinnale lähemal ja siinsamas on ka trammi lõpp-peatus, mis võimaldab siia ühistranspordiga hästi ligi pääseda. Asukoht oli kindlasti üks määravatest teguritest.
Enne asus selle koha peal amortiseerunud hoonetega tühi krunt, mille Capital Mill mõni aasta tagasi ära ostis. Hoone kuulub Capital Millile, meil on pikaajaline rendileping ja õigus seda pikendada. Maja on aga ehitatud spetsiaalselt meie jaoks.
Kui koha leidsite, mis oli järgmine protsess?
2016. kevadel alustasime läbirääkimisi, sügisel jõudsime uue tehase ehitamise lepigu allakirjutamiseni. Lepingu allakirjutamisele eelnes pikk protsess, mil pidime andma teada kõik meie ootused selle kohta, millist tehast me täpselt vajame - kui suurt pinda, milliseid ruume, tehnilisi lahendusi. Kohtusime iga nädal arhitekt Tõnis Tarbe büroo meeskonnaga, et detailideni kõik paika panna.
Arvesse pidi võtma meeletult palju aspekte ja päris palju soove muutus protsessi käigus. Eesmärk ei olnud kindlasti tõsta olemasolev tehas üks ühele üle uude hoonesse, vaid projekteerida uus logistiliselt mugav ja efektiivne ning lean põhimõtteid järgiv „layout“.
Samuti soovisime, et nii tootmine kui ka kontorid asuksid lähestikku ühel korrusel, et suheldaks omavahel rohkem ja et ka kontoritöötajatele oleks tootmisprotsess rohkem näha. Meil on ka teine korrus, aga seal asuvad riietusruumid, kohvik, erinevad tehno- ja abiruumid, õppeklass ja arstikabinet.
Ehitama hakati 2017 aasta septembris ja ehitusajaks planeeriti 1 aasta. Meil väga vedas, sest lumi tuli sel talvel maha väga hilja ja seega oli meil ehitus algusest peale ajakavast ees. Ühtegi viivitust ei tulnud, kõik sujus väga hästi. Kolimisega alustasime augustis 2018, aga kolimisplaani koostamisega alustasime juba ehituse alguses.
Mida sisaldas kolimisplaan?
Kolimisplaan on täpne tegevuskava, kuidas tehast ühest hoonest teise üle viiakse ja nii, et tootmine samal ajal jätkuks. Põhimõtteliselt tähendas kolimine seda, et tootsime kahes tehases korraga. Plaan oli jagatud erinevateks alametappideks, mida regulaarselt juhtgrupi eestvedamisel koordineeriti. 24/7 töötavate ärikriitiliste teenuste kolimine on keeruline protsess, hõlmates endas detailset eeltööd planeerimisel ning operatiivset tegutsemist plaani elluviimisel.
Koostasime kolimisplaani nii, et tehase põhitegevus ehk tootmine oleks võimalikult vähe häiritud. Kuna tehas töötab 24/7 graafiku alusel siis iga töökoha või masina seiskamine mõjutab tootmise tsüklit. Seda arvestades planeerisime nii, et iga konkreetse töökoha seisak ei ületaks kolme ööpäeva.
Koostöös tootmise planeerijate, komponentide ostjate ja ka teiste osakondadega koostasime tootmisplaanid nii, et toota enne iga konkreetse liini kolimist ette vajalikud toodete kogused, et tarned meie klientidele poleks kolimisest mõjutatud.
Planeerisime ja valmistasime ette uue tehase infrastruktuuri, suruõhu-, vaakumi- ja lämmastikutrassid, IT-ruumid ja võrgustiku, katkematuid toiteallikad (UPS-id), turva- ja läbipääsusüsteemi ja veel palju muud.
Kaks tehast ühendati IT taristu osas ühtseks tervikuks, mis võimaldas tagada ärikriitiliste infosüsteemide SLA põhise teenustaseme kogu kolimisprotsessi vältel.
Reaalse kolimisega alustasime 27.08.2018 ja lõpetasime plaanipäraselt 15.11.2018. Kolida oli vaja kogu tehas, ligi 500 inimese töökohad, 6 masinladumisliini, 2 lainejootmis- ja käsiladumisliini, 2 selektiivjootmise masinat ja palju muud.
Loe pikemalt Kinnisvarauudistest, mismoodi käis inimeste kolimine ning kuidas valmistatid ette kliente ja koostööpartnereid.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Tööstusuudised esilehele