Idufirma CoModule üks asutajatest, Kristjan Maruste ütleb, et ükski seriaal ega raamat ei suuda pakkuda sama võimsaid elamusi ja kogemusi, kui tema ettevõtte argipäev.
“Mida sa teha oskad?”
“Oskan natuke veebisaite programmeerida.”
“Pneumaatikast tead midagi?”
“Ei tea.”
“Väga hea! Meie ka ei tea. Järelikult hakkad konstrueerima käiguvahetuse pneumoajamit!”
Selle kümme aastat tagasi toimunud dialoogi avaldas 2013. aastal Eesti Ekspress, kirjeldades toonase TTÜ (praegune TalTech) esmakursuslase Kristjan Maruste sattumist Tallinna Tehnikaülikooli ja Tallinna Tehnikakõrgkooli tudengite vormelimeeskonna “vastuvõtukomisjoni” ette.
Viis aastat hiljem oli Maruste juba magistriõppes ning tõusnud sellesama vormelitiimi juhendajaks, olles jõudnud vahepeal olla ka tiimi kapten. Nagu ta ise toona tunnistas, polnud pärast seda enam ükski amet hirmus. See andis noormehele julgust asutada idufirma CoModule, mis kohe ka komeedina maailmakaardile lendas. Ei möödunud palju aega, kui majandusajakiri Forbes CoModule’i kaasasutaja ning juhi Kristjan Maruste alla 30aastaste Euroopa tulevikutähtede sekka valis.
TULEKUL
Pärnu Tarneahelakonverents 2019 "
Hoogne teekond"CoModule asutaja Kristjan Maruste räägib ettekandes, kuidas tema ettevõte kiire kasvuga toime tuleb.
Lisaks esinevad: Finnair, BLS Logistics, Salvest, LSG Sky Chefs, Pipelife Eesti, Iglucraft, Radius Machining, Columbus Eesti, Baltic Logistic Solutions, Ericsson, Maxima Eesti, Glamox SPL, STACC, Intepia, Nefab Packaging, TREV2:
Peaesinejad: tarneahela professor ja riskiekspert Omera Khan ning ettevõtja Joakim Helenius
Vaata programmi ja registreeri
SIIN.
Soodushind kehtib veel vaid 28. veebruarini!
Tulemas juba üle 200 osaleja.
CoModule on nelja noore Eesti ettevõtja asutatud idufirma, mille juured ulatuvadki tollesama üliõpilastele suunatud tootearendusprojekti Tudengivormel. Ettevõtte peakorter asub Berliinis, arenduskeskus Tallinnas ning müügikeskus Taiwanis. CoModule’i tehnoloogia on nn asjade internetil põhinev kommunikatsiooniplatvorm, mis on eelkõige suunatud kergelektrisõidukite (nt elektrijalgrattad) tootjatele.
CoModule’i missioon on tagant tõugata elektromobiilsuse revolutsiooni puhtama ja vaiksema keskkonna saavutamiseks. Idufirma toob Tesladelt tuntud kommunikatsioonitehnoloogia kõigi elektrisõidukitootjateni. Muu hulgas on CoModule välja pakkunud ka isesõitva elektriratta idee. Viimased pool aastat on ettevõte olnud tõelises kasvukeerises, kuid nagu näitab eeltoodud lähiajalugu, siis kiire tempo sobibki Marustele ja tema meeskonnale.
“Ükski seriaal, teatrietendus või raamat ei suuda pakkuda sama võimsaid elamusi ja uskumatuid kogemusi kui meie tänane ettevõtte argipäev. Tihti mõtlen õhtul, et kas see, mis praegu juhtus, oli unes või ilmsi. On väga põnev,” ütleb loetud nädalate pärast Pärnu Tarneahelkonverentsil esinev Maruste intervjuus logistikauudistele.
Veel lisab mees, et maailmas on kaks megatrendi, millest ei ole võimalik mööda vaadata. “Esiteks linnastumine – iga aastaga kasvab linnaelanike arv. Teiseks globaalne soojenemine, mille ainuke ravim on fossiilkütustest loobumine.”
Järgneb intervjuu Kristjan Marustega.
Forbes asetas su umbes kolm aastat tagasi alla 30aastaste Euroopa tulevikutegijate hulka. Kui palju sellised tunnustused sind mõjutavad ja innustavad?
Tunnustus on tervele ettevõttele, kõikidele meist. Üksi ei saavutata elus midagi. Antud tunnustuse puhul on kõige ägedam, et kui enamik investoreid ja mentoreid ei uskunud meie teekonnavalikusse, siis Forbes’i eksperdid nägid selles tohutut potentsiaali. Tänaseks on selge, et kergelektrisõidukid on konkurentsitult kõige kiiremini kasvav transpordivaldkond ja meie visioon on tõeks saanud.
Mis on see jõud, mis su liikuma paneb?
Esiteks siiras soov muuta meie maakera puhtamaks. Soovin, et minu kaheaastane poeg küsiks minult mõne aasta pärast imestusega, et kuidas oli võimalik vanasti maailmas elada, kui sõidukite tagant tuli välja surmavat gaasi. Õhusaaste on globaalselt konkurentsitult suurim tapja, varastades kordades rohkem inimeluaastaid kui sõjad, vähk ja liiklussurmad kokku.
Teiseks usun ma siiralt, et insenerid defineerivad ühiskonna tuleviku. Uute tehnoloogiate laiapõhjaline kasutuselevõtt muudab ühiskonda. Paberi leiutamine pani aluse kirjandusele, fotoaparaat kinokunstile, reaktiivlennuk globaliseerumisele, elektrimobiilsus lõpetab fossiilsete kütuste põletamise.
Olen kunagi öelnud, et kui kogu inimkond istuks ühes bussis, siis teadlased kallaksid bussile pidevalt kütust juurde, insenerid istuksid rooli taga ja teised reisijakohtadel. Ma siiralt tunnen, et CoModule meeskonnaga me kirjutame uut ajalugu inimkonnale. Meie tehnoloogia töötab juba täna 45 riigis, seega on meil ülemaailmne efekt. Kui mõistad, et sinu tegevus muudab maailma, siis see annab jõu ja adrenaliini.
CoModule on umbes pool aastat olnud pööraselt kiires kasvus. Mis teid sellisesse keerisesse täpselt tõmbas ja kuidas sulle kui juhile kiirus üldiselt sobib?
Viimased viis aastat oleme tegelenud vaid kergelektrisõidukitega, teades, et see on tulevik. 18 kuud tagasi alustas endine Lyfti ja Uberi töötaja uue ettevõttega nimega Bird. Ta ostis 350 euro eest elektritõukerattad ja jagas need linnatänavale laiali. Tegi lihtsa mobiilirakenduse, mida kasutades oli võimalik tõukeratas läbi mobiili sisse lülitada, ringi sõita ja vabalt valitud asukohta parkida. Neli kuud hiljem oli ettevõtte väärtus miljard dollarit, 11 kuud hiljem kaks miljardit.
Praegu on maailmas umbes kümme väga hästi finantseeritud ettevõtet, kes teevad täpselt sama. Pooled neist kasutavad tõukeratastega suhtlemiseks meie asjade inerneti platvormi. Me siiralt usume, et see ei ole viimane plahvatus meie valdkonnas. Neid tuleb veel, aga kust, seda ei tea keegi, kuid meie töö on olla valmis.
Enne CoModule asutamist ehitasime elektrivormeleid. Võidusõitjad ütlevad, et pidur on kiiruse surm. Me armastame kiirust.
Millisena näed sa transpordi tulevikku? Millised on olulisemad trendid?
Maailmas on kaks megatrendi, millest ei ole võimalik mööda vaadata. Esiteks linnastumine – iga aastaga kasvab linnaelanike arv. Teiseks globaalne soojenemine, mille ainuke ravim on fossiilkütustest loobumine.
Linnasüdameid ei saa ümber ehitada, inimesi on aina rohkem, autod ei mahu linna ära. Samas karmistuvad keskkonnanormid piiravad väga järsult sisepõlemismootorite kasutamist. Kergsõidukid on ainukene võimalus.
Eestis elades me ei oska nii mõelda, õhk on puhas, talvel on külm. Enamik maailma rahvastikust elab aga paikades, kus ei ole lund ega puhast õhku ja on juba kitsas ka. Sel suvel oli näiteks New Delhis nii pikalt nii halb õhukvaliteet, et Google pidi oma rakenduses uue skaala kehtestama. Nädalaid järjest näitas nende varasem skaala 999.