Euroopas ilma tegeva Eesti superkondensaatorite tootja Skeleton Technologies OÜ lähim konkurent on Prantsusmaal asuv Blue Solutions. Eestlased seda ettevõtet oma otseseks konkurendiks siiski ei pea, sest Blue Solutions ei müü superkondensaatoreid ega mooduleid, vaid kasutab neid oma lõpptoodetes.
- President Toomas Hendrik Ilves ja Skeletoni ettevõtte juhatuse esimees Taavi Madiberk hiljuti uue tootmisliini esimese etapi avamisel. Foto: Skeleton Technologies
Skeleton Technologies sai alguse aastal 2009, mil osteti intellektuaalne omand ehk patenteeritud tehnoloogia ettevõtte eelkäijalt. “Seega oli teatav platvorm ja stardirada juba olemas varemalt tehtud arenduste näol, meie andsime sellele edasise kiirenduse,” räägib ettevõtte juhatuse esimees Taavi Madiberk ja selgitab, et ettevõtte alustehnoloogiaks on patenteeritud nanostruktuurse süsiniku platvormtehnoloogia, mille põhjal tehti maailma juhtivate tehnoloogiafirmade ning arendusasutustega koostööd alates gaasi adsorptsioonist, field emission display’dest, vesiniku salvestamise kui ka Li-ioon akude ning superkondensaatoriteni välja.
“Kuna sedavõrd suur potentsiaal saab tavapäraselt väikefirmale saatuslikuks, siis küsisime enda käest – where is the money? ehk milline tugeva turupotentsiaaliga rakendus on kõige lähemal turule. Selleks oli superkondensaator, millele otsustasime keskenduda,” jätkab ettevõtte tegevjuht Oliver Ahlberg.
Laiendavad Saksamaal tootmist. Aastal 2013 astuti järgmine suurem samm ehk liiguti superkondensaatori üksikelemendilt moodullahendusteni. “Oleme välja arendanud moodulitele nii monitooringu ning juhtimistarkvara kui ka sellega sobiva riistvara,” märgib Ahlberg. Veelgi suurem ning murranguline samm astuti aastal 2015, mil tehti algust süsteemilahenduste pakkumisega, kus konkurentsieelist ei mõõdeta enam Faradites või Angströmides, vaid säästetud energias kilovatt-tundides ja dollarites ning eurodes.
Praeguseks koosneb Skeleton Technologies meeskond üle 70 inimesest Eestist, Saksamaalt ning Soomest. “Samuti on meil kolm peamist tegevuskohta: Eestis, kus meil toimub peamine R&D ning tootmise esimene etapp, Saksamaal, kus käsil tootmise teise etapi laiendus, millega plaanime valmis jõuda 2016. aasta lõpus või 2017. aasta esimeses kvartalis, ning Soomes, kus on R&D laboratoorium,” jätkab Ahlberg.
Skeletoni superkondensaatorid on konkureerivatest väiksemad ja kergemad – viimast toonitas uue tootmisliini avamisel ka president Toomas Hendrik Ilves.
Uude liini investeeriti kokku 3,5 miljonit eurot, mis võimaldab tõsta tootmiskoguseid kuni 500 000 superkondensaatorini aastas. “Kui see käibesse ümber tõlkida, siis tähendaks see umbes 30 miljonit eurot käivet aastas. Tootmisliin peaks lõplikult valmis olema 2016. aasta suve lõpuks ning selleks ajaks plaanime palgata ka lisaks kaheksa tootmistöötajat,” räägib Ahlberg. Olemasolevaid töötajaid koolitatakse tasemele, mis võimaldaks neil uute ja moodsate seadmetega töötada.
Lisaks erialasele ekspertiisile otsib Skeleton Technologies Ahlbergi sõnul inimesi, kelle mõtlemine haakuks ettevõtte kultuuriga: tulemustele orienteeritus ning lähenemine on ettevõtte kultuuris kesksel kohal.
“Aasta algusest oleme palganud üle kümne töötaja ja ka praegu otsime lisaks umbes 15 töötajat, keda palgata järgmise paari kuu jooksul,” lausub Madiberk. Ahlberg jätkab, et kogu tiim on ettevõttes maailmatasemel – ja seda mitte ainult erialaste teadmiste, vaid ka ambitsiooni taseme osas.
Suurklient Saksa autotööstus. Skeletoni kliendid on Saksa juhtivad autotööstused, lisaks Saksa ja Prantsuse elektribusside, hübriidveokite ning raudteesõidukite tootjad ning mitmed rahvusvahelised tööstusettevõtted.
“Ehkki lõviosa kliente selles tööstusharus nõuavad ranget konfidentsiaalsust, lubavad mõned kliendid siiski oma nime avaldada, neist omakorda märkimisväärseimad on ehk Euroopa Kosmoseagentuur või Prantsuse hübriidveokite integraator Adgero, kellega hiljuti allkirjastasime 3,5 miljoni eurose lepingu,” jätkab Madiberk.
“Oleme suutnud arendada superkondensaatori tehnoloogia, mis nii energia, võimsuse kui ka efektiivsuse näitajatel on globaalselt esikohal. Seda võib väljendada ka teistpidi – me ei sihi esmajärgus Hiina transporditööstust, kus esikohal on ennekõike madal hind,” märgib Ahlberg.
Väiksem ökoloogiline jalajälg ning energiasääst. Madiberki sõnul võimaldavad Skeleton Technologiese superkondensaatorid säästa energiat ja vähendada keskkonnamõju. “Kui iga uus Euroopas aastas kasutusele võetav veok oleks varustatud superkondensaatorite ja regeneratiivse pidurdussüsteemiga, siis hoitaks igal aastal kokku üle kahe miljardi liitri kütust ja väheneksid õhuheitmed.”
Kvaliteet ning toodete parimad erinäitajad nagu efektiivsus ja võimsustihedus on Madiberki sõnul äärmiselt olulised, sest avalduvad kliendile kulusäästuna süsteemi vaates. “Näiteks rasketööstuses võimaldab kõrgem efektiivsus saavutada lausa üle kahe korra pikema eluea kui konkurentidel,” kostab ta.
Tasub teada
Ahlbergi ja Madiberki kolm elufilosoofiat
“Teeme ära” suhtumineSee tähendab, et keskendutakse lahenduste leidmisele, mitte probleemide kirjeldamisele ning alustatakse eesmärgi seadmisest ja tehakse kõik vajalik, et see siis ka saavutada.
Nihutame piireSee tähendab, et julgetakse kahelda status quo’s ja jätkatakse pingutamist, kui teised oleksid juba alla andnud.
Käitume mõistlikultSee tähendab, et kasutatakse ressursse – nagu materjalid, töövahendid, aeg – optimaalselt ja antakse märku, kui nähakse, et midagi saaks olla paremini.
Madiberk lisab, et eks teatud moel peegeldub see ikka ka klientuuris – ettevõtte esimene oluline klient oli viis aastat Euroopa Kosmoseagentuur, seejärel Saksa juhtivad autotööstused ning mootorispordi valdkond. Praeguseks domineerivad kliendibaasis transpordi- ja tööstuslahendused. “Transpordisektoris elektribussid ja hübriidveokid, kuid ka raudteesõidukid, tööstuse poole pealt on meie argument kindlasti näiteks voolukvaliteedi tagamine tootmisliinidele ning teisalt tööstusseadmete energiasääst ning efektiivsuse tõstmine – ekskavaatorid, kraanad,” loetleb ta.
Lähim konkurent Prantsusmaal. Skeletoni lähim konkurent paikneb Prantsusmaal – Blue Solutionsi nimeline tootja, kes küll ei müü superkondensaatoreid ega mooduleid, vaid kasutab neid oma toodetavates lõpprakendustes nagu bussid, trammid või elektrivõrgu lahendused. “Seega ei saa neid ka päris otsesteks konkurentideks pidada,” märgib Ahlberg.
Globaalselt on arvestatavaid konkurente Ahlbergi hinnangul vast seitse-kaheksa, kuid ühtekokku on üle 60 ettevõtte, kes suuremal või vähemal määral superkondensaatoritega tegelevad.
Suurem osa müügist väljaspool Eestit. Et superkondensaatorite maailm pole just kuigi suur, leiavad kliendid Skeletoni enamjaolt ise üles. “Skeletonil on selge konkurentsieelis, seega enamik kliente on ise jõudnud meieni. Tootmise laiendamise taga ongi tugev turu pull-efekt,” sõnab Ahlberg.
Nagu tõenäoliselt ka teiste kõrgtehnoloogiliste toodete puhul, ei ole ka Skeletonile tema sõnul Eesti väga olulise suurusega turg. “Sisuliselt 99% müügist toimub Eestist väljas.”
Ettevõte on tänulik EASile, kes on nende tegemisi toetanud selle loomisest peale. “Kui vaadata kogu ettevõttesse investeeritud kapitali, siis EASi toetuste osakaal moodustab samas küll tugevalt alla 10% sellest, kuid omas ajahetkes oli see ettevõttele väga olulise tähtsusega,” sõnab Madiberk ja lisab, et kõrgtehnoloogias on algusjärgus avalikul sektoril tihti oluline roll. “Vaadates kasvõi Tesla näidet, ei eksisteeriks ettevõtet tõenäoliselt praegu ilma USA energiaministeeriumi laenuta.”
KOMMENTAAR
Konkurente tuleb kindlasti juurde
Mack Murray
Prantsusmaal veokite hübriidsüsteeme tootva Adgero president
Puutusin Skeletoniga esmakordselt kokku aastal 2014, mil tegelesime parasjagu ühe arendusprojektiga ning olime otsimas tehnilisi alternatiive superkondensaatorite osas, eesmärgiga leida säästlikumaid energiakasutusviise. Võtsin Skeletoniga esmalt ühendust e-posti teel ning ei läinud kuigi kaua, kui minuga juba telefoni teel ühendust võeti. Taoline aktiivne lähenemine oli äärmiselt sümpaatne ja samas eristus tavapärasest kommunikatsioonist, mil sageli vastatakse alles järgmisel päeval ning enamasti meili teel.
Peagi kohtusime ettevõtte esindajatega silmast silma Tallinnas, et koos üle vaadata rakendusvõimalused 160V superkondensaatorite moodulite osas, mida praeguseks oma tootmises kasutamegi. Skeletoni erakordne võimekus kiirelt ja efektiivselt arendada ning tarnida 160V mooduleid on suuresti toetanud meie uudse kineetilise energia laadimissüsteemi väljatöötamist.
Hiljaaegu allkirjastasime 3,5 miljoni euro suuruse koostöölepingu 160V moodulitele, seega võiksin öelda, et oleme vastastikku auga välja teeninud teineteise usalduse ning koostöö on jõudnud väga heale tasandile. Meil on alust uskuda, et meie koostöö Skeletoniga jätkub ka edasipidi ning saame kaasata neid meie süsteemiarendusse veelgi enam.
Tugevuseks fokuseeritus. Minu hinnangul on Skeletoni tugevaim külg ennekõike nende võimekuses kliendi vajadusi võimalikult täpselt ära kuulata ning seejärel samavõrd täpselt ja detailselt oma meeskonnale edastamises. Kui Skeleton jätkab samavõrd fokuseeritult oma kitsal tehnoloogilisel suunal ning ettevõtte kliendibaas püsib samal tasandil, võin julgelt väita, et neid ootab ees hiilgav tulevik.
Mis puudutab konkurentsi ja selle võimalikku kasvu superkondensaatorite tootmise vallas, siis oleks naiivne väita, et uusi tegijaid peale ei tule ja konkurentsiohtu ei ole ning et seetõttu võiks nüüd edaspidi rahumeeli puhata. Oluliseks muutub moment, kas Skeleton jätkab samavõrd innovaatiliselt ka tulevikus. Kui nii on, siis suudavad nad oma positsiooni kaitsta mistahes uue konkurendi eest.
Autor: Kairi Oja, kaasautor
Seotud lood
Eesti kapitalil põhinev logistikaettevõte Via Express omab transporditeenuse osutamises enam kui 10-aastast kogemust. Ettevõte garanteerib klientidele täpsed tarneajad ning kauba kahjustamata kohalejõudmise. Nii tava- kui ka režiimikaupu vedavale Via Expressile on omistatud kvaliteedi-, toiduohutuse- ning keskkonnajuhtimise ISO-sertifikaadid.