Kodumaja ASi müügi- ja turundusdirektori Andrus Leppiku sõnul on Eesti majatootjatel Norra turul veel ruumi küll, kuid oluline on jälgida hinna ja kvaliteedi suhet.
- Kodumaja ASi turundus- ja müügidirektor Andrus Leppik. Foto: Martin Kivimäe
„Kui küsida, kas Eesti majatootjatel on Norra turul ruumi, siis muidugi on ruumi, absoluutselt,“ rääkis Kodumaja ASi müügi- ja turundusdirektor Andrus Leppik eile Tööstusuudiste Norra turu võimalustele keskenduval hommikuseminaril. „Hea hinna ja kvaliteedi suhtega tööle on alati ruumi. Mis iganes nišis sa oled, kas sa pakud madalama või kõrgema lisandväärtusega toodet, ole lihtsalt parim,“ soovitas ta.
Leppik rääkis, et ehitamine on Põhjamaades kohalik äri ja sellel turul tegutsedes peaksid majatootjad kohaliku ärikultuuriga kohanduma. „Meie ei ole need, kes lähevad Norrasse, Rootsi, Taani või Soome rääkima, kuidas nad ehitama peaksid. Järelikult tuleb endale asjad selgeks teha, sealse äriajamisviisiga kohanduda. Teada norme ja regulatsioone, kuidas sealsel turul asjad käivad. Sa pead näiteks teadma, mismoodi töötajaid registreerida või mismoodi raporteerida. Kohandumise võime ja soov peab olemas olema,“ selgitas ta.
Praegu on Kodumajal võrreldes 1997. aastaga, mil esmakordselt nina Põhjamaade poole pöörati, oluliselt lihtsam. "Nüüd on meil organisatsioon loomulikult selle jaoks välja arendatud. Inimesed on olemas, teadmine on olemas, harjumus on olemas,“ jätkas Leppik.
Norrakas teab õiget hinda. Näiteks Norras on oluline pakkuda õiget hinda. „Norrakas teab, mis on õige hind,“ toonitas Leppik. Tema sõnul on sealsel turul ka oluline, et tõendusdokumentatsioon oleks korras. See aitab ennetada vaidlusi ja vaidluste tekkimisel neid ka võita. „Sellest ei pääse. Kui läheb jamaks, võtad paberid lauale ja asjad lahenevad reeglina iseenesest.“
Leppik lisas veel, et Norras ei peaks ühest kliendist sõltuma. „Eks me oleme seda maitsnud, mis siis juhtub. Juhtub see, et ühel hetkel hakkab klient ennast omanikuna tundma. Selles mõttes on kasulik mitte lasta ühte klienti liiga suureks. Ahvatlusi on sellel teel küll ja küll, sest räägitakse ju tohututest mahtudest, et hakkame peale ja maailm on meie kahe päralt,“ hoiatas ta.
Ebaõnnestunud konkurent võib palju kahju tekitada. Norra turul olles peaks tegelema eeskätt iseendaga. „Liiga palju ei ole mõtet energiat ja tähelepanu konkurentidele suunata. On tore neist natuke teada, aitab kindlasti otsuste langetamisel, aga põhienergia ei peaks sellele minema,“ lisas ta.
„Teisalt, oluline on see, et konkurendid oleksid tugevad. Üks ebaõnnestunud konkurent võib ka meile väga oluliselt määral kahju tekitada, ning kogu sektorile või nišile, kus me toimetame. Seega me mingis mõttes loodame, et konkurendid on tugevad,“ sõnas Leppik. Oluline põhjus on Leppiku sõnul ka see, et puidust ehitamise osakaal sealsel turul vajab kasvatamist ja sellele aitab kaasa just tegijate hea maine ja kvaliteetne töö.
Tee selgeks, mida sa tahad. „Oluline on endale selgeks teha, mida sa tahad teha. Mis on see tarne komplektsus, mida sa pakud. Mis on need tooted, mida sa müüd. Kes on need kliendid, keda sa püüad,“ rääkis ta. „See tuleks meeskonna jaoks väga selgelt ära defineerida, et igapäevane tegevus sind rajalt maha ei võtaks. Näiteks kui tuleb sisse päring, et kahe kuu pärast on vaja 600 pagulaskorterit Saksamaale ehk nüüd kogu ressurss sinna ja hakkame ainult sellega tegelema. Need on intrigeerivad teemad, aga sellistel hetkedel aitab õiget kurssi hoida selgelt määratletud siht.“
Norra turul tegutseja peaks olema ka kannatlik ja töökas. „Sellest ei pääse, kannatust peab olema, palju tuleb teha tööd. Norras ei maksa jutt, maksavad teod. Tee oma tööd hästi ja su uksele koputatakse iseenesest,“ ütles Leppik.
Maanda riske. „Kõik kliendid ei plaani pikaajalist ja vastastikku kasulikku koostööd. Kõik ei ole muuseas ausad ka. Riske tuleb maandada ja lihtsalt lubaduse peale, et meie oleme soliidsed ja küll me maksame, ei maksa minna. Maksed peab pankade poolt ära garanteerima,“ soovitas ta.
Kodumaja ehitas Norra linna Bergenisse maailma kõrgeima ehk 14-korruselise puithoone, mille avamine toimus 9. detsembril.
Kolmapäeval toimus Tööstusuudiste hommikuseminar, kus keskenduti Norra turule. Lisaks Kodumaja ASi turundus- ja müügidirektorile esinesid ASi E-Profiil juhatuse esimees Toomas Jõgi ja Swedbank ASi metsa- ja puidutööstuse sektori juht Mait Kaup.
Seotud lood
Eesti kapitalil põhinev logistikaettevõte Via Express omab transporditeenuse osutamises enam kui 10-aastast kogemust. Ettevõte garanteerib klientidele täpsed tarneajad ning kauba kahjustamata kohalejõudmise. Nii tava- kui ka režiimikaupu vedavale Via Expressile on omistatud kvaliteedi-, toiduohutuse- ning keskkonnajuhtimise ISO-sertifikaadid.