LNG Estonia AS-i omanik, endine tipporav ja praegune Eesti Loto juhatuse esimees Heiki Kranich on käinud Äripäeva andmeil Kataris LNG terminali rajamise asjus läbi rääkimas.
Heiki Kranich seda ise ei kinnita ega lükka ka ümber. Kranich räägib hoopis maagaasi tarbimisest.
"2009. aastal tarbiti Eestis maagaasi 655,1 miljonit kuupmeetrit. LNG-sse ümberarvutatuna on seda üle miljoni kuupmeetri. Arvestades asjaolu, et supertankerid meie vetesse ilmselt ei jõua - oleks ebaratsionaalne rajada nii suuri mahuteid - ja võimalikku terminali hakkavad teenindama umbes 165 000 m3 mahutavusega alused, saame tulemuseks, et minimaalselt oleks praeguse tarbimise juures vaja üle kuue reisi aastas," arvutab Kranich.
Võttes tema sõnul arvesse aga seda, et paljud tankerid on väiksemad ning kui gaasitarbimine taastub 2006 - 2007. aasta tasemele, võib juhtuda, et LNG tankerit saab Eestis näha iga kuu.
"Üks-kaks tankerit suudaksid selle ülesandega küll hakkama saada, kuid seda vaid juhul, kui nad kogu aeg edasi-tagasi sõidaksid," lisas veeldatud gaasi ärimees.
"Terminali rajamiseks peavad olema tagatud mitmed olulised, sh ohutust ja navigatsiooni puudutavad tingimused. Kindlasti on majanduslikult otstarbekas rajada terminal võimalikult lähedale olemasolevale gaasitrassile," selgitas Kranich.
Täna on tema sõnul gaasitorustik ainukese tarnija kontrolli all.
"Selline olukord on energiajulgeoleku seisukohalt probleemne ning kindlasti ei soodusta konkurentsi teket. Gaasivõrkude omandiline lahutamine tarnijast looks konkurentsi tekkeks paremad eeldused, muuhulgas aktiviseeriks kindlasti ka Baltic Connectori rajamisega seotud tegevusi," usub ta.
Maailma suurim LNG gaasi eksportija on Pärsia lahe ääres asuv väikeriik Katar. Väiksusest hoolimata – kõigest veerand Eesti pindalast - on see üks maakera jõukamaid riike. Kuivõrd tegemist on emiraadiga, siis kuuluvad maavarad riigifirmadele ning olulisemate ettevõtete juhid on mõistagi šeigid ise.
Tänavu kevadel ostis Qatar Investment Authority`ile kuuluv kinnisvarafond Qatar Diar – varade maht üle 60 mld USD - ära osa Veolia Environnementist, et suurendada strateegilist partnerlust Euroopa ettevõttega.
Katar näeb prantsuse gigantfirmat partnerina infrastruktuuri investeeringutes Euroopas, Aafrikas ja Lähis-Idas. Pärsia lahe fondid soovivad tugevdada enda võimalusi osaleda Euroopa kommunaalteenuste ja infrastruktuuri investeeringutes.
Katari plaanide hulka kuulub ka Euroopasse veeldatud gaasi ekspordi suurendamine LNG terminalide rajamise kaudu. Nende eesmärk on Euroopas ka avalike teenuste lepingute saamiseks korraldatavatel konkurssidel edukas osalemine.
Samas on Veolia Eestis igati tuttav ja nii mõnelegi erakonnale vägagi sümpaatne ettevõte. Nii pidurdab Reformierakond praegu taastuvenergia toetuste kiiret vähendamist, mis säilitaks Veoliale kuuluvale Väo koostootmisjaamale umbes 170 miljoni kroonise toetuse aastas.
Tänavu suvel käis kõva lahing ka nn monopolide ohjeldamise seaduse ümber. Reformierakond soovis nende auesimehe Siim Kallase tütre, Veoliale kuuluva ASi Tallinna Küte huve esindava vandeadvokaadi Kaja Kallase vormistatud kahe seaduseelnõule esitatud parandusettepaneku abil anda Tallinnas tegutsevale soojatootjale eelise Eesti Energia ees.
Nimelt ütles üks vandeadvokaat Kallase parandusettepanekutest, et hakkpuiduga köetav katlamaja võiks sõlmida 12 aastaks eksklusiivlepingu. Teise ettepaneku järgi võis sellise leppe hinnaks olla kuni viis protsenti kõrgem kütte hind. Väo koostootmisjaama ainus konkurent on pealinnas Eesti Energiale kuuluv Iru soojuselektrijaam.
Baltimaades kuuluvad Veolia kontserni lisaks prügifirmadele ka Eestis tegutsevad Eraküte ja Tallinna Küte. Samuti ostis Veolia tänavu juunis ära tüki AS Tallinna Vee aktsiapakki kontrollivas brittide United Utilities`is.
Reformierakonna peasekretär Kristen Michal tunnistab, et tema kuuleb Katari fondi huvist Veolia vastu Äripäevalt.
„Tundub täitsa huvitav, kuigi kuulen seda esimest korda. Samas võin täiesti kindlalt öelda, et meil on tegelikult täiesti ükskõik, kes saab põhivõrgu omanikuks või kes ehitab Eestisse – kui see üldse peaks siia tulema – veeldatud gaasi terminali. Peaasi, et põhivõrgu ostja oleks seaduses sätestatud korras kontrollitav euroliidu ettevõtja,“ märkis Michal.
Samas lükkas ta ümber kuuldused, justkui hakanuks Reformierakonnal gaasivõrgu eraldamisega keset suve äkitselt kiire just seetõttu, et lähenevateks valimisteks on vaja kiirkorras raha hankida.
„No ma ei oska selle kohta midagi öelda. Ma ei saa neid pahatahtlikke inimesi kuidagi rõõmustada ja öelda, et nii see on. Meie eesmärk on siiski gaasiäris konkurentsi tekitamine, misjärel peaks gaasi hind tarbijatele alanema,“ nentis Michal.
Seotud lood
Oravapartei tagatuba kavandab Eesti Gaasi võrgu kahe aasta pärast riigistada ja firmale 500 000 krooni trahvi teha, kui ettevõtte ei ole paari aasta jooksul gaasitrassi vabatahtlikult maha müünud ning seeläbi Eesti gaasiturgu kõigile pakkujatele avanud.
Eesti Gaasi juhatuse liikme Raul Kotovi arvates poliitikud valetavad, kui väidavad, et gaasivõrgu eraldamise järel Eesti Gaaist gaasi hind alaneb. "Nii Paldiski kui Muuga LNG terminali rajajad teavad, et juba praegu on põhivõrguga liitumine võimalik," lisas Kotov.
Eleringi juhatuse esimees Taavi Veskimägi ei salga, et sooviks võimalusel Eesti Gaasilt gaasitrassi riigile osta.
Kui Eesti Gaas loobuks võrgust, saaks sinna gaasi müüja ka teised soovijad, mistõttu võib juhtuda, et gaasi hind Eestis alaneb.
Eesti kapitalil põhinev logistikaettevõte Via Express omab transporditeenuse osutamises enam kui 10-aastast kogemust. Ettevõte garanteerib klientidele täpsed tarneajad ning kauba kahjustamata kohalejõudmise. Nii tava- kui ka režiimikaupu vedavale Via Expressile on omistatud kvaliteedi-, toiduohutuse- ning keskkonnajuhtimise ISO-sertifikaadid.