See ettevõte on viimastel aastatel pidevalt käivet, kasumit, töötajate arvu ja nende peale kulutatavat raha kasvatanud. Seda tegi ta ka mullu, väidetava suure kriisi aastal. Tänavu ehitab see firma töötajatele uue söökla ja olmeruumid ning laiendab kontoriruume.
Eestis ei olnud mullu just ülemäära palju firmasid, kes ehitasid olemasolevale tootmishoonele lisa. Võimalik, et ettevõtete seas ei ole kuigi palju ka firmasid, kes tänavu ehitavad senisele tootmiskompleksile naabriks veel ühe, täiendades seda moodsa tehnikaga.
Ka töötajaid värbas ja tööjõukulutusi suurendas eelmisel aastal ilmselt ainult mõni üksik pioneer. Mullu töötas aga selles ettevõttes 62 töötajat. Aastaga suurenes nende arv tervenisti 44 protsenti! Samal ajal kasvasid töötajatele tehtavad kulutused 55 protsenti...
Saage tuttavaks Nasva laevaehitajatega!
Laevad sünnivad "võtmed kätte"-põhimõttel
AS Baltic Workboats kuulub kahele tallinlasele Margus Vanaseljale ja Märten Vaikmaale. Ettevõtte käivitav idee on müüa otsast lõpuni valmis ehitatud laevu, mitte teha allhanketöid teistele firmadele.
Aastaaruandes kirjeldavad mehed ka enda ambitsioonikat plaani "arendada ettevõte lähema viie aasta jooksul efektiivse tootmisprotsessiga alumiiniumist töölaevade suurimaks tootjaks Läänemere regioonis ning pakkuda oma tooteid Läänemere regioonis ja Ida-Euroopa riikides".
Ettevõtte suuromanik Margus Vanaselja on tagasihoidlik mees. Ei tee suuri sõnu ega laia muljetavaldavate majandustulemustega.
"Ma ei saa üldse aru, miks nuriseda? Kui poes käia, ei saa küll aru, et kuskil üldse mingisugune kriis peaks olema," räägib Vanaselja muheledes.
Tema firmal on tööd palju. Isegi nii palju, et järgmise aasta lõpuni pole hoo ega hoobi vahet. "Leedu, Belgia, Iirimaa…" nimetab laevaehitaja riike, mille riigiasutused Nasvalt laevu tellivad ja ostavad. Ja vähe sellest. Saaremaa meistrite vastu on huvi tundnud ka Kanada, Malaisia ja Kuveidi meremehed.
Laevaehitajate palgad püsivad ja tõusevad
"Malaisiast käisid inimesed ise Saaremaal vaatamas. Kuveidist tahetakse aga üks kiirkaater osta. Praegu ei ole veel tellimust sisse antud. Eks nad seal arvutavad veel," märkis Vanaselja.
Raha tuleb uksest ja aknast, mistõttu ei ole ettevõte pidanud ka kordagi palku langetama ega töötajate arvel muudmoodi närutama.
"Ehitame, jah, uue söökla ja olmeruumid. Kuidas sa muidu siis saad? Inimesed peavad ju kusagil sööma ja riideid vahetama. Meil käivad kõik tööd siseruumides," lisas Vanaselja.
Ettevõtja sõnul on 95% töötajatest kohalikud, kelle nad on firmas välja õpetanud.
"Inimeste mentaliteet on siin väga hea. Ei jookse kohe Soome ära, kui seal suuremat palka pakutakse. Eks meie maksame jälle Eesti keskmisest pisut kõrgemat palka ja saame ka inimestele stabiilsust pakkuda," kirjeldab Vanaselja viisi, kuidas häid töötajaid ergutada ja firma külge kinnistada.
Samal ajal, kui firma on aastast-aastasse tsehhitöötajaid juurde värvanud, on palgatud juurde ka laevaehitusinsenere ja disainereid.
"Soomes laevaehitust õppinud Eesti poisid, kes meil siin edasi arenevad. Eestis ju laevainsenere ei õpetata," iseloomustas Vanaselja ettevõtte insenerlike "ajusid".
Saarlaste ehitatud alused seilavad maailmameredel
Suuromanik räägib, et lisaks olemasolevale ligikaudu 2500ruutmeetrilisele tootmispinnale ehitavad nad sel aastal ka uue, sisuliselt sama suure angaari ning ostavad ka uusi seadmeid juurde.
"EAS aitas meid päris palju. Nende 6-8miljoniline toetussumma oli meie jaoks ikka päris suur abi. Praegu on uut tootmispinda ka üsna soodne ehitada," tähendas Vanaselja.
Saarlaste laevaehitusgeograafia on muljetavaldav. Sisuliselt on nad töölaevu ja-kaatreid ehitanud kõikjale, kui Arktika ja Antarktika välja arvata.
"Eks me teeme väga aktiivset müügitööd ka.
Riigihangetel osalemiseks peavad olema soovitajad ja vajalik referents.
Info korralikust tööst ja konkurentsivõimelisest hinnatasemest liigub teatud ringkonnas ka suust suhu. Üldjuhul peab ikkagi kliendid ise üles otsima," toonitas ettevõtja.
KOMMENTAARLahe firma! Selline ettevõte on suur asi terve Saaremaa jaoks. Kui nad siit otsustaksid äkitselt ära kolida, oleks see suur kaotus tervele saarele. Nad ei ole küll valla suurimad maksumaksjad, sest paljud töötajad on teistest valdadest pärit, aga tervikuna on nad Saaremaale ikka üliolulised. Nad alustasid ju vanas kalurikolhoosi sadamas laevade ja paatide remontimisega ja vaadake, kuhu nad välja on jõudnud… Kui kohapeal käia, jääb suu lahti. Nende ees ikka müts maha!
Margus Mägi, Kaarma vallavanem
Erki Peegel, EASi turundus-ja kommunikatsiooniüksuse direktor
Baltic Workboats on tõesti hea näide sellest, et ettevõtet saab luua ja arendada ka mujal kui Tallinnas ning EAS on ettevõtte sisukaid arenguplaane ka mitmel korral toetanud.
Erinevate spetsiifiliste alumiiniumist laevade projekteerimise ja valmistamise näol on Baltic Workboats omale tugeva niši leidnud ning suudab ka oma toodangut eksportida - selliseid ettevõtteid Eesti majandus oma arenguks vajab.
TAUST
Rentaabel äri
ASi Baltic Workboats toodangu suuremateks tellijateks olid mullu Rootsi veeteede amet, Helsingi hüdrograafia- teenistus, Aserbaidžaani tolliamet, Poola piirivalve ja Bulgaaria piirivalve.
2009. aastal võideti Rootsi piirivalve hange viie patrull-laeva ehitamiseks. Kaatrid peavad valmis olema 2013. aastaks.
2009. aastal lõpetati tootmishoone III etapi laiendus, mis maksis kokku 9 miljonit krooni. Samal ajal alustati tootmishoone kontori osa renoveerimisega. Investeeringu eesmärgiks on ehitada töötajatele uus söökla ja olmeruumid ja laiendada ettevõtte kontori ruume. Investeering 5,2 miljonit krooni.
Sel aastal ehitatakse uus tootmishoone ja ostetakse Homag BOF 712/58/18/F/R CNC - töötluskeskus ja laevade väljatõstmis- ja transportseade Marine Hoist W1504. Ostu aitab rahastada EAS.
Seotud lood
Nasval asuv paadiehituse firma, AS Baltic Workboats saab selle kuu lõpuks valmis uue, 2200 ruutmeetrise tootmishoone, mille ehitamiseks võeti merest maad juurde, kirjutas Meie Maa.
Bulgaaria piiripolitsei hakkab euroliidu välispiiril korda tagama Saaremaa laevatehases AS Baltic Workboats valminud laevadega, mille eest maksti 85 miljonit krooni.