ASi Tallinna Küte juhi Kristjan Rahu sõnul pole ta maksnud ettevõttele soodsate parandusettepanekute läbisurumise eest seaduseelnõus. "See tähendaks mulle kohest sule sappa saamist," kinnitab ta.
Järgneb intervjuu Kristjan Rahuga.
Eesti Jõujaamade ja Kaugkütte Ühingusse kuulub umbes 50 liiget. Miks Konkurentsiamet on teravalt kritiseerinud ainult AS Tallinna Kütte ja Reformierakonna esitatud parandusettepanekuid nn monopolide ohjeldamise seaduseelnõule?
Need parandusettepanekud esitas Eesti Jõujaamade ja Kaugkütte Ühing, mitte AS Tallinna Küte. Advokaat Kaja Kallas on ühingu seisukohtade esindaja. Mina ei ole üritanud läbi suruda ühtki ettepanekut. Käsi südamel. Need ettepanekud on kasulikud kogu Eestile.
Ma loodan ka, et on…
Oleme konkurentsiametiga vaielnud viimased kümme aastat. Kohati on arutelud olnud väga verised. Aga nagu öeldakse, vaidlusest selgub tõde. Minu arvates on konkurentsiamet oma ala profid. Nad ajavad õiget asja. Tahaksin arvata, et ka sel korral on tegu nende majandusliku arvestusega…
Aga te kahtlustate, et ei ole?
Töötan nendega iga päev. Ma ei saa seda kahtlustada. Ma tahan, et see ei oleks nii. Ma loodan, et see ei ole nii.
Te kahtlustate, et see siiski ei ole nii? Nad on mõjutatavad?
Ma arvan, et nad ei ole mõjutatavad.
Ainult arvate. Veendunud ei ole?
Ma arvan.
Konkurentsiameti hinnangul saaks vaidlusaluste ettepanekute jõustumisel Tallinna Küte aastateks täiesti monopoolse seisundi.
Ma ei ole kahjuks seda konkurentsiameti kirja lugenud. Kaugkütte ühingus on umbes 50 liiget.
Konkurentsiamet viitab aga ainult Tallinna Küttele.
Sest Tallinna Küte satub ainsana Eesti Energia huviorbiiti. Ma ei saa aru, miks Tallinnale nii suurt tähelepanu pööratakse.
Tallinn enda 400 000 elanikuga on Eesti kõige olulisem kütteturg.
Jah, ja selle linna kütmise kohustus on antud Tallinna Küttele. Meile on pandud väga rängad kohustused, et külma ilmaga torud lõhki ei külmuks ega toimuks humanitaarkatastroofi. Sealhulgas tootmisvõimusse. Pikka aega on seda reguleerinud konkurentsiamet.
Teie esindaja esitatud parandusettepanekud suretaksid Tallinnas igasuguse konkurentsi aastateks.
Kui see parandusettepanek siin laual oleks, ma näitaksin teile, et see ei ole kindlasti nii. Eesti Energiaga on mul alati olnud väga hea läbisaamine. Võib-olla väike pööre toimus pärast seda, kui neil tekkis prügipõletustehase projekt.
Nad ei ole meile seda tutvustanud ega meie kui võrguettevõtja poole pöördunud. Kui nende prügipõletustehase soojus oleks kõige odavama hinnaga, siis ei oleks meil puhtalt eetilistest kaalutlustest lähtuvalt võimalik selle võrkulubamisest keelduda. Ükskõik siis, mis seadusandja ütleb.
Äris ju eetika ei maksa. Te ju teate seda?
Hea vastus oleks, et maksab, aga… Antud juhul on tegemist pealinnaga ja väga suure kütteturuga. Eelkõige on tähtis tarbija. Tähtis on tarnekindlus, kvaliteet ja keskkond.
Prügipõletustehas on teid Eesti Energiaga tülli ajanud. Teie meelest oleks kõige parem, kui see kunagi ei valmiks?
See ei vasta tõele. Meile ei ole sellest räägitud. Teame lehe järgi, kui suur see on. Teame lehe järgi, mis ta maksab ja kellega leping on sõlmitud. Mitte kusagil ei ole öeldud, mis on seal toodetava sooja hind. Kui palju nad saavad ja vajavad prügi.
Esmaspäevane koalitsiooninõukogu leppis kokku, et küsitavusi tekitavate ettepanekute arutamiseks moodustatakse töörühm. Olete pettunud, et ettepanekuid kibekiiresti eelnõusse ei hääletatud?
Ma ei tea, mis on selle töörühma töö tulemus. Eks pärast ole näha, kas oleme pettunud.
Mil moel käib selgitustöö, mille tulemused vormistatakse seaduseks? See ei ole ju ainult laua taga kohtumine.
See käib meedias, avalikkuses, erinevates töögruppides… Mina neis väga käija ei olegi. Üksikasju ma ei oska kommenteerida.
Vahel kohtutakse saunalaval või kellegi suvekodus.
Ma ei ole käinud ühegi poliitiku saunalaval ega suvekodus ka mitte.
Olen hoopis ühe teise valdkonna seaduseelnõusse parandusettepaneku läbisurumise hinda kuulnud. See oli viis miljonit krooni. Kui palju Tallinna Kütte selgitustöö summaliselt maksab?
Need ei lähe mulle mitte midagi maksma. Neid ettepanekuid soovib terve ühing. See ei ükski rahaline number. Palun uskuge. Kuulun väga suurde välismaa kontserni.
Mul on teatud reeglid. Meil ei ole eelarves selliseid asju. Konkurentsiamet võtab meie kulud üksiti lahti. Meil ei oleks selliseid kulusid võimalik kuhugi panna. See tähendaks mulle kohest sule sappa saamist.
Kui Tallinna Kütte ettepanekuid teie soovitud kujul arvesse ei võeta, mis sel juhul järgneb?
Sellisel juhul kujuneb praktika, milline on konkurentsiameti ja turuosaliste käitumine. Kui need ei klapi, siis järgneb kohtupraktika.
Millal Te jälle mõne Reformi- või Keskerakonna tippliikmega kohtute?
Ma püüan nüüd igaks juhuks tänaval ringi vaadata, et ükski poliitik silmapiirile ei satuks. Igaks juhuks väldin ka IRLi ja sotside ja kuningriiklaste ja rohelistega kohtumist.
Selge on, et iga majandusinimene Eestis püüab enda seisukohti selgitada läbi organisatsioonide, üksikisikute… See on normaalne majanduse osa.
Pool tundi pärast intervjuu lõppu meenus Kristjan Rahule, et ta siiski on Reformierakonnaühe olulisema liikme, Rain Rosimannusega kohtunud ja oravapartei peasekretäri Kristen Michaliga kohvikus lõunatanud.
"Kohtusin Rosimannusega riigikogus, kui meie ettepanekuid tutvustasin. Kui jõujaamade-kaugkütte ühing ettepanekuid tutvustas. Kristen Michalit tunnen põgusalt juba mitmeid aastaid. Isiklikud sõbrad me ei ole. Kohvikus oleme korra istunud," selgines tema mälu.
Rahu rõhutas, et monopolide ohjeldamise seaduseelnõud ei ole ta aga enda sõnul kordagi tipporavatega individuaalselt arutanud. Samas paneb mees Äripäevale südamele, et lisaks reformierakondlastega lävimisele on ta elu jooksul ka paljude teiste Eesti poliitikutega suhelnud.
Seotud lood
Reformierakond ja IRL jõudsid täna kokkuleppele vaidluses monopolide ohjamise seaduse üle: 12aastase investeerimiskindluse saavad kodumaise toormega, sh prügist, turbast või põlevkivigaasist energiatootmist alustavad ettevõtted.
Alumiinium on 100% taaskasutatav materjal ja taaskasutatud alumiiniumist uute toodete valmistamine nõuab vaid 5% esmase alumiiniumi tootmiseks kulunud energiast. Seetõttu on oluline tagada, et kogu tarbimisjärgne alumiiniumijääk jõuaks tagasi ringlusesse. Ringmajanduse võtmeks on toote elutsükli planeerimine juba joonestuslaual – taaskasutatavatest materjalidest toodete kujundamine, mis kestavad kauem ja mida saab lahti võtta ning taaskasutada.