Majanduslehele Biznes Baltija antud
intervjuus möönab Lion Liviko tegevjuht Urmas Silman, et Läti turul on täna
raske, kuid turult lahkumise plaane firmal ei ole.
„Kuidas saaks üksi Eestis tegutsedes luua kõiki Balti riike hõlmavat ettevõtet?“ tõrjub Silman sellise küsimuse.
Silman möönab, et Läti turul pole täna kerge. Pärast Läti alkoholimüüja L.I.O.N. Ko ostu 2007. aastal läksid 2007-2008 küll päris hästi, kuid juba läinud sügisel andis tunda käibe langus. Üheltpoolt on järsult langenud inimeste sissetulekud – tänavu keskmiselt kolmandiku võrra. Teisalt on kange alkoholi aktsiis tõusnud oma 30%.
Legaalse kange alkoholi turg on Lätis kahanenud kolmandiku võrra. Silmani sõnul nõudlus vaevalt nii järsult kukub, pigem on kasvanud musta turu osakaal. Inimeste sissetulekud on väiksemad ja makse ei taheta maksta. Eestiga võrreldes on aktsiisist laekuvad summad sarnased, kuid elanikke on Lätiga võrreldes miljoni võrra vähem. Võitluses salaalkoholi vastu jääb Läti Eestile alla.
Silmani hämmastab ka eelnõu Läti parlamendis, mis lubab müüa kodus valmistatud alkoholi. Hinnanguliselt jääks riigil sellest saamata 10 miljonit latti aktsiisidest ja 6 miljonit latti käibemaksust. Silmani arvates riskivad aktsiisilaekumised sellest kahaneda vähemalt kolmandiku ehk 30 miljoni lati võrra.
Liviko ei kahetse Läti turule minekut ega plaani turult lahkuda, kuid lähiaastad jäävad raskeks. 2010 tuleb veel hullem kui 2009. aasta, usub Silman, märkides, et paljud firmad ei ela talve üle. Ja kui 2011. aastal Läti majandus ka kasvama hakkab, siis esialgu ei muutu sellest midagi. Sissetulekud hakkavad kasvama alles aasta pärast ning 20-30% suurust palgakasvu enam oodata ei tasu. Vähemalt 2012. aastani jääb olukord Läti majanduses raskeks.
Seotud lood
Riigiprokurör Piret Paukštys ütles Äripäevale, et kartellileppe järgi pidi Liviko ja Forgola Groupi toodetud ja imporditud 0,5liitrine viinapudel maksma jaemüügis minimaalselt 59.90 krooni.
Alumiinium on 100% taaskasutatav materjal ja taaskasutatud alumiiniumist uute toodete valmistamine nõuab vaid 5% esmase alumiiniumi tootmiseks kulunud energiast. Seetõttu on oluline tagada, et kogu tarbimisjärgne alumiiniumijääk jõuaks tagasi ringlusesse. Ringmajanduse võtmeks on toote elutsükli planeerimine juba joonestuslaual – taaskasutatavatest materjalidest toodete kujundamine, mis kestavad kauem ja mida saab lahti võtta ning taaskasutada.