Tööde mahu vähenemise tõttu ennustavad
teedeehitajad palkade vähendamist ja alla omahinna pakkumise jätkumist.
"Täna on küll märgid sellised, et investeeringud näiteks kohalike teede ehitusse on juba nii väiksed, et sellest ei jätku vaid ühele ettevõttelegi," ütles Trefi juht Andres Gailit. Tema sõnul pole Trefis suuri koondamisi korraldatud. "Inimesed istuvad poole tariifselt kodus just sellepärast, et me ei tea, mis hanked välja kuulutatakse. Aga kui koondamine tuleb, puudutab see teedeehituses tuhandeid inimesi, sealhulgas neid, kes on ehitusega seotud nagu vedajad, materjali valmistajad," märkis ta.
Gailit lisas, et kui raha on vähe, peaks tegema seda, mis annaks tööd paljudele. "Näiteks väikelinnades kõnniteede ja äärekivide ehitamine annaks tööd ega maksaks sama palju kui tuhandeid tonne asfaldit panna," oli tema ettepanek.
Peeter Vilipuu sõnul pole TREV-2 grupis masskoondamisi plaanis. "Inimesi langeb välja ka nii, et jäädakse pensionile, vahetatakse elukohta. Aga kui möödunud aastal palgal tõusid, siis nüüd me räägime palkade külmutamisest või insenertehnilise personali ehk ametnike palga vähendamisest. See ei oleks mingi katastroof kui kõigil vähendataks palkasid 10 protsenti," selgitas ta.
Aspi juhatuse esimees Erkki Suurorg ütles, et töömahtude vähenemise ja pikaajaliste projektide lõppemise tõttu koondati eelmise aasta lõpus umbes 50 inimest. "Hetkel käivad töötajatega läbirääkimised palkade vähendamiseks minimaalselt 15 protsendi ulatuses. Kui riigieelarveliste projektide ja hooajatöö maht väheneb, oleme sunnitud nii tööliste kui ka inseneride osas taas koondamise peale mõtlema hakkama. 2009. ja 2010. aastal tulevad teedeehituses ja ehitussektoris üldse äärmiselt rasked. Et olla hangetel edukad, peame suutma viia alla otsekulud ja suurendada kõikvõimalike protsesside efektiivsust," kommenteeris ta.
Ettevõtjate sõnul jätkub suure tõenäosusega tublisti alla omahinna pakkumine. "Mahud vähenevad märkimisväärselt ja juba firma ellujäämise nimel tehakse kohati täiesti jaburaid pakkumisi. Eks turg selle asja paika paneb," lisas Talteri juht Sven Pertens.
Maanteeameti juht Koit Tsefels ültes, et üsna palju remondiobjekte ootavad väljakuulutamist, et saaks suvel tööd alustada. „Me püüame neist osa kuulutada välja sellise tingimusega, et kui riigieelarve vahendid ei võimalda, siis lepingut ei sõlmita.“
Seotud lood
Eesti kapitalil põhinev logistikaettevõte Via Express omab transporditeenuse osutamises enam kui 10-aastast kogemust. Ettevõte garanteerib klientidele täpsed tarneajad ning kauba kahjustamata kohalejõudmise. Nii tava- kui ka režiimikaupu vedavale Via Expressile on omistatud kvaliteedi-, toiduohutuse- ning keskkonnajuhtimise ISO-sertifikaadid.