Aeglane reageerimine nn kütuste maailmaturu
hindade kukkumisele tekitas Eesti suurtele kütusefirmadele kaks miljonit
lisakrooni päevas.
Äripäeva arvutuste kohaselt kasvas pliivaba bensiini jaemüügi marginaal suurte kütusefirmade automaattanklates selle aasta novembris 2,04 kroonini liiter võrrelduna 0,67 krooniga aasta tagasi. Selle aasta keskmine marginaal on 1,23 krooni (rekordilise novembrikuu eelse seisuga oli see 1,16 krooni liiter).
Statistikaameti andmetel on kütuste jaemüügi 12 kuu käive oktoobri lõpu seisuga 8,9 miljardit krooni, mis tähendab, et marginaali suurendamine novembris krooni võrra liiter tekitas kütusefirmadele umbes kaks miljonit krooni lisakäivet päevas.
Tõenäoliselt on marginaalide tõstmine (õigemine kõrgemaks jätmine) seotud kütuste müügi kasvu aeglustumisega.
Statistikaameti andmetel oli kütuste jaemüük oktoobris 701 miljonit krooni, mis oli 8,7 protsenti enam, kui aasta tagasi. Selle aasta varasematel kuudel kasvas kütuste jaemüügi ühe kuu käive vahemikus 22 kuni 33 protsenti aastas.
Äripäev arvutab pliivaba bensiini 95 jaehinna marginaali üle kümne aasta. Arvutuse aluseks on võetud kütuse hulgihinnad Rotterdami sadamas (koos transpordi ja kindlustusega), USA dollari päevakurss ning maksud. Nafta ja naftasaaduste hinnad Rotterdami sadamas on kütuste baashindadeks Põhja-Euroopas.
Seotud lood
Vaatamata sellele, et kütuste jaemüüjad on
viimase kuuga langetanud kütuste jaehinda enam kui kahe krooni võrra liiter, on
hulgihinna suurem langus võimaldanud kasvatada marginaale üle kahe korra.
Alumiinium on 100% taaskasutatav materjal ja taaskasutatud alumiiniumist uute toodete valmistamine nõuab vaid 5% esmase alumiiniumi tootmiseks kulunud energiast. Seetõttu on oluline tagada, et kogu tarbimisjärgne alumiiniumijääk jõuaks tagasi ringlusesse. Ringmajanduse võtmeks on toote elutsükli planeerimine juba joonestuslaual – taaskasutatavatest materjalidest toodete kujundamine, mis kestavad kauem ja mida saab lahti võtta ning taaskasutada.