Enam kui saja-aastase ajalooga Hispaania laosüsteemide tootja Polypal otsustas tulla väga konkurentsitihedale Eesti turule, pakkudes suurt valikut kõrge kvaliteediga tooteid – nii standardseid kui rätseplahendusi.
- Polypal pakub suurt valikut kõrge kvaliteediga laosüsteeme - nii standardseid kui ka rätseplahendusi. Foto: Raul Mee, fotograaf
Polypal Storage Systems S.A. tehas asub Põhja-Hispaanias Bilbao linna lähedal. Nad on terasest komponente tootnud juba 1909. aastast alates. Alustati praepannidega, kuid siis tulid järjest veoauto veljed, külmvormitud komponendid ning otsapidi tegutsesid nad isegi sõjatööstuses. 1955. aastal siseneti esimest korda riiulisüsteemide maailma ning hakati tootma kergekaalulisi riiulilahendusi. Seitseteist aastat hiljem tulid juba keerulisemad riiulite süsteemid. Tänane Euroopa turg nõuab seda, et need süsteemid oleks tehtud regulatsioonidele vastavalt. Vaid see garanteerib turvalisuse, keskkonnasäästlikkuse ja efektiifsuse lõpptarbija jaoks.
Polypali tegevjuht José Ramón Palacio ütleb, et valdkonnas on palju neid tegijaid, kelle tooted ei vasta Euroopa Liidu standarditele. Isegi õigesti disainitud ja toodetud süsteemid võivad osutuda ohtlikuks, kuna paigaldus ei ole olnud reeglitele vastav. Tulemus võib olla väga ohtlik – sel võib olla mõju töötajate tervisele, aga see on ka suur rahaline kahju.
“Kui ettevõte ajab vaid odavat hinda taga, siis ei ole me nende jaoks. Me garanteerime, et meie toodete kvaliteet on väga kõrge ja et kogu protsess on tehtud Euroopa standardite järgi,” ütleb Palacio.
1989. aastal võeti pereettevõte üle Briti grupi Wagon Industrial Holdings poolt. 2002. aastal sai omanikuks Whittan Storage Systems. Nüüd on nad Euroopas viie suurima lao- ja riiulisüsteemide tootja seas. Polypali insenerid võtavad osa erinevatest valdkonna komiteedest Euroopas ja José Ramón Palacio on Euroopa Lao- ja Riiulisüsteemide Nõukoja liige.
“Just seetõttu soovime me Eesti läbi viia seminare, et tuua ka Eesti ettevõtetesse teadmisi, mida tootjalt nõuda tuleb, kui selliseid süsteeme tellida,” ütleb Palacio.
Soomest Eestisse
Polypal on kohal kõigil suurematel turgudel Euroopas ja tegev ka teistel kontinentidel. 2011. aastal siseneti Soome turule, mis on väga konkurentsitihe. Seal on nad olnud edukad. Kuna paljud seal tegutsevad ettevõtted on ka Eestis olemas, oli vaid aja küsimus, millal Polypal ka siia tuleb.
“Me usume, et Eesti on hea koht äri ajamiseks. Meil on oma selged tugevused. Meil on paindlik tehas ja me suudame tellitud kauba väga hea ajaga kohale toimetada,” teatab José Ramón Palacio kindlameelselt.
Eriline laosüsteem ehitati Sauele
Eesti turule siseneti kohe keerulise objektiga Sauel. Sinna seati üles väga suuri raskusi taluma pidav süsteem ja see on kasutuses olnud umbes kuu aega. Süsteem ehitati spetsiaalselt Eesti ettevõttele Toode AS. Viimane toodab katuseid, vihmaveesüsteeme ja palju muud. Nad vajasid suurt ladu, mis suudaks kanda väga raskeid komponente. Polypal oli neile teinud suurepärase süsteemi nende Soome tütarfirma Janla OY jaoks ning ei olnud kahtlust, et Sauele taheti sama firma panust.
Aga see on Polypali jaoks vaid algus.
“Me ei saa ettevõtete nimesid nimetada, aga meil käivad siin juba ka teised tööd,” kinnitab Valericio Leppe, kes juhub Polypali Skandinaavia ja Baltikumi ärisuunda.
Kesksel kohal tehas
Polypalil võimaldab Eestis ja Soomes nõnda ladusalt tegutseda nende kiire tootmisahel. Esmalt pöördub klient nende poole oma sooviga. Kohalikud Polypali eskperdid külastavad kohta, kuhu laosüsteemi soovitakse, et koguda olulist infot. Lõpplahendus peab vastama kliendi soovidele, aga ka reaalsetele võimalustele. Polypal teeb siis esmase disaini ja hinnapakkumise umbes nädala jooksul. Edasi käib paranduste tegemine, mis on protsessi tavapärane osa. Reeglina ei võta ka see osa kuigi palju aega.
“Algsest tellimusest kuni süsteemi Eestisse jõudmiseni võib võtta vaid neli nädalat,” ütleb Palacio. Valericio Leppe lisab, et ehkki võib tunduda, et Bilbao on Eestist kaugel, siis tegelikult suudetakse komponendid kohale toimetada vähem kui nädalaga.
Disain ja tootmine on olulised, kuid kolmas väga tähtis aspekt on süsteemi paigaldamine kliendi territooriumile. Polypali esindajad ütlevad, et Eesti paigaldusmeeskonnad on juba varem nende süsteeme Soomes kokku pannud. Jah, nad kasutavad kokku panemiseks kohalikke ettevõtteid, kuid hoiavad kogu protsessil tähelepanelikult silma peal. Kui süsteem on väga keeruline, siis tulevad seda installeerima Bilbao tehase enda inimesed.
“Meil on väga tihedad sidemed peakontori, tehase ja kohalike meeskondade vahel. Ei ole nii, et avame Eestis äri ja siis jätame nad ise tegutsema. Me aitame palju ja käime ise klientidega regulaarselt suhtlemas. Me ei piirdu kliendisuhtluses vaid müügiga, vaid lisandväärtust pakume tugiteenuste ja nõuannetega,” selgitab Palacio.
Kes on Polypali kliendid?
Nende peamised kliendid on tööstusettevõtted, logistikateenuse pakkujad ning süsteemiintegraatorid. Neil on aga palju kliente ka jaekaubanduses. Reeglina on nende kliendid üle maailma sellised, kes hindavad pikki ärisuhteid ja kelle jaoks kvaliteet on olulisem kui hind ehkki ka viimane on tähtis. Just selliseid ettevõtteid soovib Polypal leida ka Eestist.
Klient on hästi hoitud
Polypal disainib ja ehitab laosüsteemid ja veendub ka, et nende paigaldus oleks perfektne. Just seetõttu pakuvad nad oma toodetele ka 5-aastast garantiid. Kuid nende kliendisuhe ei lõppe seal. Reeglite järgi peab laosüsteeme kontrollima kord aastas. Seda peab tegema oma ala ekspert ja Polypalil on sellised inimesed meeskonnas olemas. Nad veenduvad, et kõik on alati turvaline ja et süsteem sobib endiselt ette nähtud raskuste kandmiseks. Kui see nii ei ole, siis tuleb süsteem korda teha või teatud osad ümber vahetada.
“Kui juhtuks õnnetus, siis pöörduks võimud laosüsteemi omaniku poole. Nad peavad siis tõendama, kust nad laosüsteemi ostsid ning kas selle disain, tootmine ja installeerimine vastasid nõuetele. Lisaks näitama ka, et see on korralikult hooldatud,” toob Valericio Leppe välja.
Turvaline, efektiivne ja õnnelik
Laosüsteemide planeerimine ei ole lihtne ülesanne. Klient soovib reeglina oma laopinda maksimaalselt ära kasutada. See aga ei pruugi olla sugugi hea otsus. Iga päev töötavad laos sinu töötajad, kahveltõstukite juhid. Nende efektiivsus võib oluliselt kannatada, kui süsteem on valesti planeeritud. Peab silmas pidama nii tööalasid, väljapääse õnnetuse korral, valgustust ning palju muud. Kuid peamine on siiski nii töötajate kui ka riiulitel olevate toodete turvalisus. Polypal pakubki eelkõige turvalist töökeskkonda, kuid sellega kaasneb efektiivsem ning ka õnnelikum töötajaskond.
Palju innovatsiooni
Kui tavaline inimene vaatab tänaseid laosüsteeme ja fotosid 30 aasta tagusest ajast, siis ei pruugi ta märgata mingeid erinevusi. Polypali esindajad ütlevad, et ehkki välimus on tõesti vägagi sarnane, siis on tänased laosüsteemid palju targemad. “See ei ole ehk parim näide, aga ka 30 aasta tagune ja tänane auto näevad sarnased välja – neli ust, neli ratast, aga see, mis on auto sees, on täiesti erinev. Ka riiulisüsteemid on muutunud,” kinnitab Palacio.
Seda kõike toetab ka see, et sektoris on suur konkurents. Nii peavad kõik tegijad leidma viise, kuidas teha lahendusi võimalikult kulutõhusalt. Sektorit muudavad ka aina täienevad reeglid ning ka klientide üha kasvavad vajadused.
Sama sei tohi kulutõhusus kindlasti tähendada, et kasutada võiks madala kvaliteediga terast või teha kompromisse turvalisuse arvelt. Polypali kasutatav teras tuleb parimatelt tarnijatelt, peamiselt Euroopast.
Eesti haru eesotsas on soomlane Riku Sirén, kelle sõnul hakkab ettevõte Eestis peagi palkama müügiinimesi, sest soov on kasvada järjest suuremaks. José Ramón Palacio kordab, et Polypal teab oma tugevusi ning ta on kindel, et siin suudetakse edukad olla. Kõik suured tegijad on turul olemas, kuid Polypal ei karda.
Eesti on sellele ajaloolisele Hispaania firmale heaks esimeseks sammuks Baltikumis.