Narvas metallkonstruktsioone tootev ettevõte Fortaco Estonia tajus koos sõja puhkemisega väga kiiret tellimuste kasvu – eriti kaitsevaldkonnas. Firmal õnnestus ka metallitarned kiiresti ümber korraldada, kuigi kaotas osa Venemaalt tulnud metallist ning mitme Mariupoli partneri toodangu.
- Larissa Šabunova sõnul oli tööstuses sõja puhkedes keeruline aeg ja kollektiivis tekkis lahkarvamusi. Ta kiidab ettevõtte keskastmejuhte, kes suutsid töötajate emotsioonid maha tõmmata. Foto: Jelizaveta Kuznetsova
Fortaco Eesti juht Larissa Šabunova vaatab Mariupolis asuva Azovstali tehase puruks pommitamist ja mõtleb enda sõnul, et see on täielik katastroof – katastroof riigile, aga ka ettevõtte omanikele ja juhtidele. "Ärilisest vaatenurgast on see sinu töö, sinu plaanid, kõik, mida sa tegid. See võib olla sinu elutöö ja see on niimoodi purustatud. Ja sa ei saa mitte midagi teha …"
"Mingil põhjusel, mis ei ole kuidagi seotud ei ettevõtluse ega tootmisega, kaob see kõik hetkega. Kusjuures mingitel arusaamatutel kaalutlustel. Delikaatselt öeldes," kirjeldab ta Delovõje Vedomostile antud intervjuus.
Olete umbes 600 töötajaga ettevõtte juht. Kas teil on mingi strateegia juhuks kui, jumal hoidku selle eest, sarnased sündmused Eestis juhtuma hakkavad?
Teate, ma ei taha praegu isegi sellele küsimusele veel vastata. Ma ei taha isegi mõelda, et siin võiks midagi sellist olla. Ma tahan mõelda, kuidas saaksime valmis teha kogu vajaliku mahu. Tahan tööle tulla ja luua. Kulutada oma energiat jooksvate probleemide lahendamisele. Milleks elada hirmus ja ajada end nurka, kui see takistab mul tegelikke asju tegemast?
Kui vaadata Fortaco müügigraafikut, siis on näha, et 2020. aastal mahud langesid ja 2021. aastal tõusid hüppeliselt.
Selline graafik on standardne enamiku pandeemia üle elanud ettevõtete jaoks. Kui koroonaviirus pärale jõudis, siis nõudlus seiskus. 2020. aasta aprillis vähenesid meie igakuised mahud 50% võrra. Kuid kolme-nelja kuu pärast hakkas majandus taastuma, jääk realiseeriti, kõigil oli taas kaupa vaja. Juba oktoobriks jõudsime endiste mahtudeni. 2021. aastal ületasid müügimahud koroonaviiruse eelse aasta 52 miljonit. Sel aastal ootame juba 70 miljonit.
Loe täispikka intervjuud
Äripäevast.
Seotud lood
Kiiresti muutuvad ajad nõuavad valmisolekut kiireteks arenguteks ka ettevõtetes ning töötajate oskustes. Pidev areng ja enesetäiendus pole tänases maailmas erand, vaid argipäev. Selle eest, et püsida järjel keevitamismaailmas toimuvaga, kannab Eestis hoolt Weldman.