Tallinnas tehnikaülikool sõlmib täna koostööleppe Florida polütehnilise ülikooliga USAs, et ühendada jõud isejuhtivate sõidukite edasiarenduseks ja turvalisuse tõstmiseks.
- Iseauto esmasõit tehti mullu septembris. Foto: TTÜ
Koostöös sünnib uus autonoomne ühissõiduk, mis sobib liiklemiseks linnasüdametes ning ülikoolilinnakutes ja teisteski kontrollitud keskkondades, see tähendab võimekust liigelda koos teiste autode, jalgrataste ja inimestega. Peamine väljakutse on sõiduki turvalisuse ja töökindluse tõstmine.
Iseauto uut versiooni on plaanis lähiaastatel piloteerida USA lõunaosariikide linnades, see on ka kahe ülikooli koostöö pikemaajalisem eesmärk. Mõlemal ülikoolil on tugevad uurimisrühmad, mis töötavad isejuhtivate sõidukite prioriteetsete suundadega, täiendades samal ajal üksteist.
TalTechi uurimisrühm, mida juhib Raivo Sell mehaanika ja tööstustehnika instituudist, saab kasutada Florida ülikooli matemaatilisi valideerimise mudeleid ja simulatsioonivahendeid iseauto turvalisemaks muutmiseks ning piirsituatsioonide tuvastamiseks.
Florida ülikool saab aga oma metoodikat rakendada TalTechi, Silberauto, AuveTechi ja ABBga koos loodud reaalsel isejuhtival sõidukil ning testides koguda tagasisidet metoodika ja arenduste toimimise kohta.
Iseauto projektijuht Raivo Sell kinnitas, et koostöö on loogiline samm ja kasulik mõlemale poolele. "Koostöö Florida Polyga kiirendab ka Euroopas isejuhtivate sõidukite tehnoloogia arendusi. Turvalisus on isejuhtivate sõidukite puhul võtmetähtsusega ning Florida Poly valideerimise metoodika ja stsenaariumite simulatsioonid annavad meile olulise lisandväärtuse ja võimaldavad arendada turvalisemat uut iseautot," märkis ta.
Florida ülikooli teadlane Rahul Razdan peab koostööd väga sünergiliseks. "Meie eesmärgiks on näidata selle tehnoloogia töökindlust," lisas ta.
Kui siiani on peamiseks fookuseks olnud sõiduki väljaarendamine, siis nüüd on plaanis luua tänavalegaalne sõiduk praeguse eksperimentaalse iseauto baasil.
TalTechi uurimisrühm Raivo Selli eestvedamisel on näidanud kõrget kompetentsi ja võimekust projekteerida ning arendada välja Eesti oma isejuhtiv minibuss. Florida ülikool on autonoomsete sõidukite alal tegutsev uus ja kiirelt arenev teadusasutus, mille Advanced Mobility Institute (AMI) on tõusmas kogu Florida osariigi isejuhtivate sõidukite arenduskeskuseks.
Keskuse peamine uurimissuund ja praktiline eesmärk on isejuhtivate sõidukite testimise ja valideerimise metoodika. Florida ülikool on arendanud välja unikaalse testimise ja stsenaariumite simulatsiooni töövahendid, mis võimaldavad simuleerida liikluse piirsituatsioone ja testida tehisintellekti käitumist nendes situatsioonides.
Sisuline koostöö kahe ülikooli vahel käivitus juba selle aasta alguses, kui Baltic-American Freedom Foundation toetas TalTech teadlase Raivo Selli teadusarenduskoostöö algatamist USAs. Lepingu sõlmimisega 10. aprillil Eesti saatkonnas Washingtonis kuulutatakse koostöö ka ametlikult välja.
Lisaks koostööleppe sõlmimisele Eesti saatkonnas toimub ka Eesti suursaadiku eestvedamisel pidulik lepingu allkirjastamine ja tehnoloogia ümarlaud.
TalTechi iseauto projekti tutvustamist USAs rahastab Euroopa Liit ASTRA 7 programmist. Iseauto esmasõit oli tehnikaülikooli juubelil 20. septembril 2018. See mahutab kuni uus inimest ning maksimaalne kiirus on 20 km/h.
Seotud lood
Alumiinium on 100% taaskasutatav materjal ja taaskasutatud alumiiniumist uute toodete valmistamine nõuab vaid 5% esmase alumiiniumi tootmiseks kulunud energiast. Seetõttu on oluline tagada, et kogu tarbimisjärgne alumiiniumijääk jõuaks tagasi ringlusesse. Ringmajanduse võtmeks on toote elutsükli planeerimine juba joonestuslaual – taaskasutatavatest materjalidest toodete kujundamine, mis kestavad kauem ja mida saab lahti võtta ning taaskasutada.