• 10.03.16, 15:28
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Venemaal piisab vaid ühest kesklaost

Maailma kolme suurima ilutoodete ja kosmeetikafirma hulka kuuluva L’Etoile tarneahelajuht Ivar Keskpaik rääkis Pärnu Tarneahelakonverentsil esinedes logistika eripäradest Venemaal.
L’Etoile tarneahelajuht Ivar Keskpaik.
  • L’Etoile tarneahelajuht Ivar Keskpaik. Foto: Urmas Kamdron
Taust
L’Etoile
Alustas tegevust 15 aastat tagasi turutelgis.
Kuulub maailma TOP 3 ilutoodete ja kosmeetikaettevõtte hulka.
Esindatud Venemaal ja Ukrainas.
Kasvanud viimase 6 aasta jooksul 15-40% aastas nii mahus kui tükis.
Ivar Keskpaik
Tema hallata on 65 000 m2 ladu.
Tema all töötab ca 1000 töötajat.
Teenindab üle 10 000 müügikoha.
Teadusmagister füüsikas ning elektri- ja arvutiinseneri erialal.
Töötandu tegevjuhi, IT-juhi, logistikajuhi ja ärikonsultandina ravimitööstuses, puidu- ja mööblitööstuses, rõivatööstuses, palstitööstuses jm.
Konsulteerinud endise Nõukogude Liidu, Ida-Euroopa ja Aafrika riikide ettevõtteid tarneahelate, tootmise ja logistika juhtimise ning kvaliteedijuhtimise küsimustes.
Venemaa on maailma suurima pindalaga riik. Keskpaiga sõnul logistiliselt võrreldav ainult USA ja Kanadaga. L’Etoile keskladu asub Moskvas ja kuigi kaugeim punkt asub Moskvast 10 000 kilomeeri kaugusel on see ettevõtte ainus ladu. „Ladudes kaupa hoida on Venemaal väga suur risk,“ ütles Keskpaik. „Esiteks varastatakse ja teiseks on väga suur risk turu volatiivsuse pärast,“ selgitas ta. Hiljem tõi ta ka näite, et Moskva asuva 65 000 m2 laos on varguste vastu võitlemiseks rohkem kaameraid kui on Tallinna lennujaamas.
Riigi pindala suurus on tinginud ka olukorra, et puuduvad vedajad, kes kataksid kogu territooriumi. L’Etoile peab töötama föderaalsete ringkondade põhiste vedajatega ehk umbes 10 erineva ettevõttega.
On ka linnu, kuhu ei pääse talviti ligi, näiteks Norilsk. Talvel on seal lumetormid aga samas on talv ka tippmüügi aeg. See tähendab, et kaup tuleb linna sisse vedada enne talve.
Eripärad on ka linnalogistikas. Moskva on tuntud oma suurte ummikute poolest. Et neid ummikuid vältida laaditakse masinad, mis lähevad Moskva poodidesse, öösiti. Autod sõidavad välja öösel kella 4 ajal. Autojuhid sõidavad esimesse mahalaadimispunkti ja magavad seal siis niikaua kuni pood avatakse.
Venemaa ärikeskkonna eripärad
Keskpaik tõi välja ka Venemaa ärikeskkonna eripärad, millele sealne majandustegevus toetub. Tema sõnul on väga tihe seos ettevõtluse, äri ja poliitika vahel. Tema ütlusel kuuluvad tootmisvahendid küll eraettevõtjale, kuid riik annab väga tugevad suunised. „Kui otsustatakse, et transiit läbi Eesti ei lähe, siis see suunatakse Ust-Lugasse ja keegi ei arutle, kas see on majanduslikult otstarbekas või mitte,“ tõi ta näite. Keskpaiga sõnul on Venemaal üldse riik A ja O ning riigi ambitsioonide nimel ollakse valmis kannatama.
Mitteametlikult on Venemaal käima lükatud ka projekt „Made in Russia“. Seoses majandusliku blokaadiga on riigi poolt tugev toetus omatootmisele. „Kõik, mis Venemaal toodetakse, on eelistatud,“ ütles Keskpaik.
Eripärad on ka maksupoliitikas – alates sellest, et suurtes ettevõtetes on maksuametil statsionaarsed töökohad kuni selleni, et teenuse tellija vastutab nii allhankija kui ka allhankija allhankija eest, et rahasid kasutatakse õiguspäraselt. „Eestis seda ei ole ja ma loodan, et ei tule ka,“ nentis ta.
Venemaal on ka väga range migratsioonipoliitika. Venemaale tööle saada ei ole nii kerge, kui Eestisse, nad kaitsevad oma tööturgu. Samas stimuleerib riik kõrgelt tasustatud töökohtade loomist madalate tööjõumaksudega.
Pärnu Tarneahelakonverents 2016 „Transformatsioon“ kestab 2 päeva. Kuulajate ette astub üle paarikümne esineja ja külastatakse 2 ettevõtet.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Tööstusuudised esilehele