"Ma usun, et järgmise aasta killustikutoodangu
müüme veel sel aastal oksjonil maha," lausus Eesti Põlevkivi juht Lembit
Kaljuvee eile Aidu põlevkivikarjääri paekivikillustiku tootmiskompleksi
avamisel.
Eesti Põlevkivi ligi 30 miljoni kroonine investeering Ida-Virumaale Aidu põlevkivikarjääri paekivikillustiku tootmiskompleksi tõotab ettevõttele prisket tulu, kirjutas Postimees. Nii kasvavad keskkonnamaksud kui üldine vajadus teenida ettevõttele lisakasumit sundis ettevõtet tegema investeeringut killustiku tootmisliini. Eesti ehitajad räägivad juba kauem kui aasta killustikupõuast. Uus killustikukompleks lubaks toota kuni 400 000 tonni killustikku.
Kui Kaljuvee hinnangul sellise killustiku tonnihind Tallinna lähiümbruse ehitustandreil küünib 140 kroonini, siis näiteks Saksamaal võiks selle eest saada 250 krooni.
«Paekivikillustiku eksportimine Lätti või Saksamaale on vähem utoopiline idee, kui mõned aastad tagasi oli Sillamäe sadama rajamine,» lausus Kaljuvee.
Sama Sillamäe sadam aga lubabki vedada. Kui näiteks Tallinnas oleks ehk killustikku ligem tuua Soomest kui Virumaalt, siis sadama kaudu laevatada tasub üsna lihtsalt ära.
Võimalus eksportida võib veelgi kergitada Eestis juba peaaegu defitsiitkaubaks tõusnud killustiku hinda.
Ehitusmaterjalide tootjate liidu hinnangul saabub paari aasta pärast terav killustikupuudus Põhja-Eestis. Siinsetest paekarjääridest peaks aastaks 2009 oma võimalused ammendama Väo karjäär. Lisaks ennustavad tootjad, et kui algab Tallinna–Tartu maantee ehitus, süvendab see killustikupuudust veelgi.
Ehitusmaterjalide tootjate liidu tegevjuhi Enno Rebase sõnul oleks killustikupuuduse leevendamiseks tarvis avada kiiresti uued paemaardlad Nabakas ja Harkus.
Seotud lood
Põhjamaade kontekstis võivad kliimariskid tunduda jätkuvalt ehk kauged, kuid ometi ei jää neist puutumata ka siinsed ärid, mõjutades peale põllumajanduse näiteks kaubandust, kinnisvara, pangandust, kindlustust. Nõustamisagentuuri Sustinere keskkonnaeksperdi Imre Bányászi sõnul tuleb ettevõtluse seisukohast lisaks asukohale läbi kaaluda tarneahelaga seotud ohukohad.