Professionaalsete puhastusvahendite tootja AS Estko on Eesti HoReCa sektori, riigiasutuste ja enamike teenindus-, tööstus- ja tootmisettevõtete jaoks juba aastakümneid tuntud partner. Ettevõtte juhi Liina Kikase sõnul on Estko eesmärgiks panna keemia inimeste heaks tööle efektiivselt ja samas võimalikult keskkonnasõbralikult.
- Ühe liitri kontsentreeritud klaaspindade puhastusainega Windows, saab puhastada kogu Tallinna Fahle maja aknad. Foto: Martin Hallik
Estko sai alguse 1991. aastal oma eelkäijatest – kolhoosist Rahvavõit ning Eksperimentaalse Sausti Teaduse ja Katsetootmise Osakonnast, mis tegelesid väetiste ja põllumajanduslike suurtarbijate puhastusvahenditega varustamisega. Täna konkureerib ettevõte puhastus- ja pesuvahendite valmistamisel maailmanimedega kontsernidega ja tegeleb aktiivselt oma toodete arendamisega.
Estko tootevalikus on üle 270 retsepti ning need on välja töötatud ettevõtte keemikute ja arendusinseneride poolt. „Majasisene tootearendus on meie suur eelis ning aitab kiiresti reageerida erinevates turuolukordades: tulla vastu klientide soovidele eritoodete valmistamisel, arendada omapoolseid lahendusi probleemide lahendamiseks ning kiirelt tegutseda, kui toorainetarnija lõpetab mõne aine tootmise ja peame retsepti muutma. Keemiatööstuse arendusinsener on nagu peakokk, kelle tööks on hoida stabiilset kvaliteeti, kõigi kriteeriumite täitmist ja olla valmis segama kokku täiesti uut toodet. Seejuures on väga oluline dokumentatsioon ja tooraine, töö, protsesside ning valmistoote vastamine kõigile nõuetele.”
Täna on Estko üks suund allhanke tegemine. Neil on mitmeid samas valdkonnas tegutsevaid kliente ning hulgikaubanduse ettevõtteid, kes soovivat Estkolt omamärgitooteid. „Siin räägib meie kasuks meie ökomärgise olemasolu, sest ökoloogiline jalajälg on tänases maailmas väga aktuaalne. Ökomärgistega toodete müük kasvab aasta-aastalt ning olen kindel, et mingite tootegruppide puhul muutub see keematööstuses varsti normiks. Meie oleme selleks igatahes valmis,” tõdeb Kikas, kelle sõnul on ju ka tavakliendina hea teada, et kõik nõud hotellis või restoranis on pestud ökomärgisega toodetega.
Täna müüb Estko oma tooteid Eesti kõrval ka Läti, Leedu, Soome ja Rootsi turule ning avatud pilguga jälgitakse ka võimalust jõuda Taani ja Saksamaale. „Meie trumbiks on meie enda arendatud tooted, ökotooted ning samuti kindel ja stabiilne kvaliteet. Aga loomulikult ka konkurent ei maga – kui meie näiteks töötame välja autotööstuse jaoks vetthülgava kuivatusvaha, siis on kindel, et õige pea on taoline toode ka konkurentidel olemas.”
Kuidas uued tooted sünnivad?
Estko igapäevatöös on olulisem kohal konsultatiivne müük, kus kohtutakse klientidega – toitlustusasutuste, hotellide, autopesulate, aga ka tööstus- ja tootmisettevõtetega, kuulatakse ära nende murekohad ja püütakse probleemid lahendada. Kuna Estkol on endal labor, käib uute toodete väljamõtlemine ja olemasolevate arendustöö paindlikult. Hea kliendi vajadustest sündinud tootena võib näiteks tuua spetsiaalselt leivatööstuse jaoks arendatud alumiiniumist küpsetusplaatide pesuvahendi.
„Kui kliendi mure on lahendatud, pakume täisteenusena edasi aine kasutamiseks kõiki dosaatorsüsteeme ja nende hooldust. Ka see tähendab keskkonnasõbralikkust ja pikemas perspektiivis kliendi jaoks reaalset raha kokkuhoidu,” ütleb Kikas, kelle sõnul müüb Estko puhastuskontsentraate pooleliitrisest pudelist kuni tuhande liitri suuruse konteinerini, mis tähendab, et hulgiostjail on hea võimalus näidata oma loodussõbralikkust.
- Estko juht Liina Kikas ütleb, et ettevõtte trumbiks on enda arendatud tooted. Foto: Andras Kralla
Keskkonnasäästlike toodete propageerimine on üks Estko olulisi tegevussuundi ning kui on valida mitme tooraine vahel, valitakse alati keskkonnasõbralikum. „Meie valdkond on professionaalsed puhastusained, mis peavad täitma kahte põhieesmärki: puhastama hästi ning koormama võimalikult vähe loodust. See tähendab, et nii meie toorained, tootmisprotsess, tehnoloogia, pakendamine, taara ja transport peavad jätma loodusesse võimalikult väikese jalajälje.”
2015. aastal andis keskkonnaminister neljanda Eesti ettevõttena Estkole üle Euroopa Liidu ökomärgise Lilleke kasutusloa ning tänaseks on ökomärgise saanud juba 11 nende toodet. Eesti allergialiit on heaks kiitnud mitmed Estko tooted ning 32 puhastusvahendit ja pesuainet vastavad rahvusvahelise turismiettevõtete ökomärgise Roheline Võti (Green Key) kriteeriumitele. 2018. aastal tunnustati ettevõtet Vastutustundliku Ettevõtluse sertifikaadiga ja pronkstaseme kvaliteedimärgisega ning juba ligi 20 aastat töötab ettevõte ISO standardite alusel, omades kvaliteedijuhtimissertifikaati ISO 9001, keskkonnajuhtimissertifikaati ISO 14001 ning töötervishoiu ja –ohutuse sertifikaati OHSAS 18001.
Tootjaid kontrollitakse põhjalikumalt kui müüjaid
Konkurents keemiatööstuse sektoris on suur ning Eestis on müügil ka palju muudest riikidest pärit tooteid. Lisaks ostavad osad ettevõtted Euroopast toote, villivad selle siin taarasse ja ütlevad, et tegemist on Eesti tootega, eriti palju on seda autokeemia vallas. „Oleme väga seadusekuulekas ettevõte ja meid kontrollitakse riiklike organite poolt hoolikat. Näiteks kõik keemiavahendites kasutatavad mikroorganismidele mõjuvad biotsiitsed ained peavad olema Eestis registreeritud, aga kui aine on ostetud valmiskujul Saksamaalt muudest riikidest, siis võib koostise üle kontroll puududa. Eks see ole paljudel aladel nii, et tootjaid kontrollitakse teravamalt, samas kui müüjaid on keerukam kontrollida,” nendib Kikas. „Kõik kontrollorganid teavad, kus tehased asuvad, samal ajal kui maaletoojate üle pole järelevalve üldse nii tugev.”
Kuigi Estkol on võimekus toota ka väikeseid koguseid, on nad täna orienteeritud ettevõtetele – nende kliendid on tööstus-, tootmis- ja koristusfirmad, toiduainesektor ja kaubandus, HoReCa segment, autopesulad, koolid, eakatekodud, lasteaiad ja haiglad, kes vajavad igapäevaselt oma töös puhastusaineid ja soovivad oma klientide ning töötajate heaoluks luua tervisesõbraliku õhkkonna. Ettevõtte põhimõtteks on kulutada loodusressursse ratsionaalselt eelkõige pakendite taaskasutamise ja transpordi tõhusa korraldamise kaudu ning kasutada materjale ja tehnoloogiaid, mis ei reosta keskkonda ega oma kahjulikku mõju inimeste tervisele.
Estko mullune käive oli natuke alla 4 miljoni euro, tänavu loodetakse see piir ületada. Kuna ettevõte müüb oma kaupa Eestis otse lõppkliendile, tuuakse maale ka lisakaupu moppide, prügikottide ja puhastuslappide näol, et kliendil oleks mugavam saada kõik ühest kohast. Estko tootmine asub Harjumaal Kiili vallas Kangru külas ja ettevõttes töötab 35 inimest.