Üldistavalt võib öelda ka, et toodete elutsüklid on oluliselt lühenenud ja seda erinevates valdkondades. Ka kestvuskaupadel. Seega ma ei usu, et keskkond tervikuna edaspidi väga stabiilne olla saab. Kes tahab ellu jääda, peab pidevalt muutustega kaasas käima või neid isegi eest vedama.
Esined Pärnu tarneahelakonverentsil, mille teema on „tarneahel kui uus müük“ – kas saame öelda, et ettevõtete edu sõltub täna rohkem tarneahelatest kui müügivõimekusest?
Ettevõtete edu sõltub ka edaspidi müügivõimekuse ja tarneahela koostöö võimest. Üks ilma teiseta ei saa.
Tänases ja paljuski ebastabiilse majanduse seisus on tarneahela rolliks täiendavate sünergiate ning kulutõhusama tootmise ja tarnimise võimaluste leidmine. Enam ei piisa heast tooteideest müügi poolt ja selle kiirest industrialiseerimisest tarneahela poolt. Vaja on leida täiendavaid edufaktoreid: make-or-buy-analüüs, formaatide ühtlustamine, toote lõplik valmimine tootmise viimastes etappides.
Mis on sinu kui kogenud tarneahelajuhi üks-kaks kuldreeglit, mis aitavad rasketest aegadest läbi juhtida?
Peamised reeglid tarneahela rasketest aegadest läbi juhtimiseks on: esiteks otsuste tõstmine kõrgemale (elevate decision level), mis tagab juhtkonna kaasatuse ja ressursside selgema jagamise, ning teiseks organisatsiooni lühema lõa otsa võtmine.
Need kaks põhimõtet on siin küll hästi üldistatud kujul välja toodud, kuid need on aidanud keerulisemates olukordades kontrolli säilitada ja võimalikke probleeme ennetada. Olgu see siis toorainete ostuturu kriisides või tavatult suure nõudluse kõikumise tingimustes tarneahela juhtimisel.
Tarmo Virkus esineb 29.-30. mail toimuval Pärnu tarneahelakonverentsil 2025 „Tarneahel kui uus müük“, kus jagab räägib lähemalt tarneahela aastarattast kui tööriistast või süsteemist, mis aitab erinevates olukordades ja ootamatustes reageerida, et tarneahel vastupidavam oleks.
Early bird-hinnaga sooduspilet kehtib kuni 18. aprillini! Vaata programmi ja haara pilet
SIIT.
Kes on Tarmo Virkus?
Tarmo on alates 1996. aastast täitnud toiduainetööstuses erinevaid rolle tarneahelas. Ta on olnud näiteks ostujuht, logistikajuht, planeerimisjuht ja viimased 15 aastat tarneaheladirektor. Lisaks on Tarmo täitnud ka müügidirektori kohustusi. Ta on töötanud Coca-Cola Hellenic Baltikumi organisatsioonis, Tere kontsernis, Orkla Eestis, Trigon Agri esindajana Venemaal ja Fazer Pagarites. Tarmo usub, et on selle aja jooksul saanud Eesti mõistes üsna arvestatava kogemuse tarneahela toimimises selle kõigis osades. Praegu töötab Tarmo Enefit Poweris ringmajanduse kliendisuuna juhina, kus vastutab tervikahela eest.