• 10.10.24, 07:00

Ruukki logistikajuht: aus oleks kui osa biodiisli hinnavahest võtaks enda kanda vedaja

Ruukki Products ostu- ja logistikajuht Erkki Jaanhold viskas läinud nädalal toimunud Ostujuhtimise aastakonverentsil õhku mõtte, et rohelisema transpordi lisakulud võiks minna tellija ja vedaja vahel jagamisele ning nii tekiks konkurentsieelis mõlemal. AS Linford juht Mihkel Vahe tunnistas siiski, et Eestis pole paraku nii rikkaid vedajaid, kes seda endale lubada saaks.
Erkki Jaanholdi mõttel on iseenesest jumet, kuid reaalsus on paraku midagi muud. Kuni riik pole biodiisli aktsiise korrigeerinud, jääb rohelisema transpordi hinnavahe tellija enda kanda.
  • Erkki Jaanholdi mõttel on iseenesest jumet, kuid reaalsus on paraku midagi muud. Kuni riik pole biodiisli aktsiise korrigeerinud, jääb rohelisema transpordi hinnavahe tellija enda kanda.
„Oleme arvestanud, et kui meie tellitava transpordimahu juures kasutada HVO teise põlvkonna biodiislit, kasvaks transpordi kogukulu umbes 3%. Praegu oleme sunnitud selle kulu täies mahus enda kanda võtma, aga ma näen et tulevikus võiks see minna vedajaga jagamisele või sootuks nende kanda jääda, sest see oleks neile puhas konkurentsieelis,“ lausus Jaanhold.
Tema sõnul on just transport nende jaoks üks suuremaid väljakutseid ettevõtte keskkonnajalajälje vähendamise teel. „Hooned saab muuta energiatõhusamaks, palju probleeme saab lahendada nutikate lahendustega, kõik on enda kätes. Kuna aga meie veame oma tooteid erinevatele ehitusobjektidele Eestis, siis enamasti vajame kraanaga veokeid ja need on valdavalt väikesed ettevõtted, kes väga veel ei mõtle üldse selle teema peale,“ tunnistas Jaanhold, kelle hinnangul võib vedajad lüüa laias lastus kaheks: suured vedajad, kes pakuvad nn rohelist transporditeenust ja väikesed, kes pole enamasti selle peale isegi mõelnud.
NB! Milline on siinses piirkonnas biokütuste potentsiaalne tootmismaht, kui rohelised nad ikkagi tegelikult on ja millised väljakutsed ootavad meid eest elektriveokitele üleminekul, võetakse teadlaste, turuosaliste ja poliitikute osalusel ühiselt luubi alla 5. novembril toimuval Transpordikütuste aastakonverentsil!
Vaata osalejate nimekirja SIIT, kui sa pole veel registreerunud, jõuab seda veel soodushinnaga teha SIIN.
„Tööpõld olukorra selgitamisel on igatahes lai ja kindlasti on üheks põhjuseks ka tõsiasi, et ühtne metoodika selle arvestamiseks on alles väga uus nähtus,“ lisas Jaanhold ja tõi positiivsete näidetena DSV ja Linfordi, mis ise rohelisi ja HVO kasutamist propageerivad. „Kui nad oleks valmis seda hinnavahet jagama või sootuks enda kanda võtma, siis annab see neile eriti tugeva konkurentsieelise, sest keskkonnateema alles kogub tuure.“

Linfordi juht: Eestis poel ühtegi nii rikast vedajat

AS Linfordi tehevjuht ja kaasosanik Mihkel Vahe tunnistas, et Linford tõepoolest propageerib HVO kasutamist ja selle osakaal ettevõtte tankimistes on kasvanud juba 25% kanti. Paraku aga seda luksust, et konkurentsieelisesse investeerimise nimel saaks selle HVO ja tavadiisli hinnavahe enda kanda võtta, nad endale küll lubada ei saa.
„See ei ole paraku reaalne, sest Eesti transpordifirmade sisenduskulud on kasvanud niigi kogu aega, kogu valdkond on tohutult reguleeritud ning ressurssi veel, mingi lisakulu sisse võtta pole lihtsalt mõeldav. Eestis lihtsalt ei ole nii rikkaid vedajaid,“ nentis Vahe ja tunnistas, et kõik veod mis nad on HVOga teinud, on jäänud veose tellija kanda.
Ruukki arvestuslik 3protsendiline hinnalisa on Vahe hinnangul reaalne kui rääkida kas Eesti sisevedudest või laevaga Soome vahet sõites, kus kilometraaž on väike. „Kõik sõltub kilometraažist. Kui keegi soovib viia kaupa näiteks Eestist Hollandisse, oleks hinnavahe juba oluliselt suurem,“ tõdes Vahe ja lisas, et pikemate rahvusvaheliste vedude puhul on vaja ka vaeva näha ka sobilike tanklate leidmisega. „Ega neid väga palju Euroopas ei ole.“
Vahe sõnul on HVO iseenesest suurepärane vaheetapp rohelisema transpordi suunas liikumisel ja kui riik otsustaks ühel hetkel selle aktsiisi alandada nii, et hinnavahet tavadiisliga ei oleks, läheks enamik vedajatest ilmselt päevapealt selle peale üle.
„Ehk siinkohal tuleb eeskätt riigi suunas vaadata. Kas ja kui kiiresti rohelisemal transpordile üle minna tahetakse. Samas ei tasu jätta tähelepanuta ka seda tõsiasja, et ka biodiisli tootmiseks vajamineva tooraine ressursid on piiratud ja kui nõudlus peaks plahvatuslikult tõusma, seisaks me ühel hetkel silmitsi selle defiitsiidiga, võttis Vahe teema kokku.“

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Tööstusuudised esilehele