Augusti algusepoole valmistas Itaalia elektriseadmete tootjast ettevõtja töötajatele tõelise üllatuse – suvepuhkust nautivad töölised avastasid, et tööstust kolitakse ära Poola. Sellest kavast aga tehaseomanik töötajaid enne puhkusele lubamist ei informeerinud, kirjutas Daily Telegraph.
49aastane Firemi tehase juht ja omanik Fabrizio Pedroni ütles, et oli sunnitud Modena lähedal asuva tehasega nii drastilise sammu ette võtma, sest ettevõte ei suutnud jõuda viie aastaga kasumisse. Samuti oli ta hädas kõrgete palkade, maksude ja olematu tootlikkusega.
Ainus võimalus ettevõtet päästa oli see kolida Ida-Euroopasse. Ettevõtte asutas 50 aastat tagasi tema isa.
Kui 40 töötajat taipas, mis on juhtunud, said nad kurjaks. Tehase ümberkolimise avastasid nad augusti keskel, kui veel nädala võrra pidi kestma nende puhkus. Nad blokeerisid umbes 20 tehasest välja sõitvat viimast veokit, kuid suurem osa oli juba sõitnud kaugele Kagu-Poola Olawasse. Pedroni on oma sõnul saanud surmaähvardusi ega kavatse lähiajal Itaaliasse naasta.
„Kui ma oleksin informeerinud ametiühingut kavast viia tootmine Poola, oleks mu varad konfiskeeritud – täpselt nagu nad püüdsid veokeid peatada,“ ütles ta. „Pidin tegema valiku. Meie konkurendid Rumeenias ja Poolas pakuvad enamat madalamate hindadega. Mul oli kolm valikut: sulgeda tehas, viia see mujale või lasta endale kuul pähe.“
Itaalias ajavad tööjõukulud kõrgeks helde sotsiaalkindlustus, tervisekindlustus ja pensionid. „Töötaja, kellele ma maksan aastas 12 000 eurot, läheb ettevõttele maksma 30 000 eurot,“ ütles Pedroni. „See ei ole aktsepteeritav. Me ei ole teeninud kasumit alates 2008. aastast.“
Tema ettevõte ei ole mingi erand, kuigi käitumine on drastiline. Näiteks ka Fiatil on tehas Poolas. Itaalia bürokraatia, kõrged sotsiaalkulud ja korruptsioon on viinud riigi majanduslikus konkurentsis viletsale kohale. Maailmapanga värskeim Ease of Doing Business uuring pani Itaalia maailmas äri tegemise poolest 73. kohale 185 riigi seas. Äri on näiteks hõlpsam ajada Tongas, Kasahstanis ja Valgevenes.
Modena prokurörid teatasid sel nädalal, et hakkavad uurima tehase sulgemist. „Töötajad ei ole sidrunid, mida purustada ega masinad, mida vedada ringi oma rõõmuks kasumi teenimise nimel," ütles kohalik poliitik Giancarlo Muzzarelli.