Taani Carlsberg ja Briti S N, kelle
vahel jaguneb pooleks Saku õlletehase emafirma BBH, peavad armutut heitlust
üksteise osaluse ülelöömiseks.
Mis saab lahingu lõpuks Sakust, on vara prognoosida. Nädalapäevad tagasi teatasid Taani Carlsberg ja Hollandi Heineken, et plaanivad Briti (täpsemalt Šoti) õlletootjale Scottish Newcastle (S N) ülevõtupakkumise teha ning viimase omavahel ära tükeldada. S Ni kroonijuveel on BBH, millel on liidripositsioon Venemaa kiire kasvuga õlleturul.
S N reageeris valuliselt ja asus aega kaotamata kaitsele. Kui läinud nädalal tuli Carlsbergilt ja Heinekenilt ametlik pakkumine, lükkas S N selle raevukalt tagasi. Kontserni juhi sõnul on 720 penni S Ni aktsia kohta ehk kokku 6,8 miljardit Briti naela (151,6 mld kr) naeruväärselt väike pakkumine. Carlsbergi juhte on valimata sõnadega sõimatud idiootideks ja armetuteks amatöörideks.
Šotlased ähvardavad Carlsbergi BBH aktsionäride lepingu väidetava rikkumise eest kohtusse kaevata ning otsivad samal ajal "valget rüütlit", kes aitaks vaenuliku pakkumise tagasi tõrjuda ja Carlsbergi BBHst välja osta. Nimetatud on USA turu suurimat õlletootjat Anheuser-Buschi ja teist USA tootjat SAB Millerit.
Nimelt väidab S N, et oma pakkumisega on Carlsberg käivitanud Texas Shoot Out'i ehk "püssitoruklausli" BBH aktsionäride lepingus. See klausel ütleb, et kui üks osapool tahab teist välja osta, siis peab ta ise olema nõus ja valmis oma osalust sama hinnaga partnerile müüma.
Siin on Carlsbergi riskikoht - kui S N peaks saama rahaka partneri, võib Taani õllehiid olla sunnitud BBH eest üle maksma või tulusast ettevõttest hoopis ise ilma jääda. BBH arvele langeb ca 40% Carlsbergi kasumist.
Samas ei pruugi ka S N raha kokku saada - BBH väärtuse on analüütikud hinnanud 78-90 miljardile Eesti kroonile. Ja mida annaks Carlsbergi ja Heinekeni tagasitõrjumine, kui S N riskib ikka jääda potentsiaalseks ülevõtuobjektiks. Halvimal juhul ilma kroonijuveeli BBH-ta.
BBH on tõeline aare õllehiidudele, kelle turud Lääne-Euroopas ja USAs on küllastumas. Kui keskmine taanlane joob aastas ära 100 liitrit õlut, siis Venemaal, kus BBH-le kuulub enam kui 80% turuliidrist Baltika, joodi mullu elaniku kohta 67 liitrit õlut.
Seotud lood
Thomson Financial teatas, et Anheuser-Busch
(tuntud kui Budwaiseri õlle tootja) võib tulla Scottish Newcastle'ile
(S N) appi ostma suuremat kontrolli Baltic Beverages Holdingus (BBH).
Scottish Newcastle võttis vastu
Carlsbergi ja Heinekeni ühispakkumise, millega Briti suurim õlletootja läheb
taanlaste ja hollandlaste kätte.
Alumiinium on 100% taaskasutatav materjal ja taaskasutatud alumiiniumist uute toodete valmistamine nõuab vaid 5% esmase alumiiniumi tootmiseks kulunud energiast. Seetõttu on oluline tagada, et kogu tarbimisjärgne alumiiniumijääk jõuaks tagasi ringlusesse. Ringmajanduse võtmeks on toote elutsükli planeerimine juba joonestuslaual – taaskasutatavatest materjalidest toodete kujundamine, mis kestavad kauem ja mida saab lahti võtta ning taaskasutada.